کنتاکتور

کاربرد تیغه های کمکی کنتاکتور

  • در وسایل برقی، قطعه ای به نام کنتاکتور وجود دارد که با قطع و وصل نمودن، جریان برق را روشن و یا خاموش می کند. این قطعه از بخش های مختلفی ساخته شده  است که تیغه های کمکی از مهمترین اجزاء آن به حساب می آیند. حال در این مطلب قصد داریم که شما عزیزان را بیشتر با کاربرد تیغه های کمکی کنتاکتور آشنا نماییم. لطفا تا انتها با کالای برق عزالدین همراه شوید.

    کاربرد تیغه های کمکی کنتاکتور
    کاربرد تیغه های کمکی کنتاکتور

    تیغه کمکی کنتاکتور چیست؟

    یکی از قطعات مهم در دستگاه های الکتریکی، کنتاکتور است که با قرار گیری بر سر مدار موجب قطع و وصل شدن جریان برق می گردد. این قطعه در واقع با قطع و وصل نمودن خطوط موجب بالا بردن و یا پایین آوردن توان می شود تا از این طریق دستگاه خاموش و روشن گردد. کنتاکتور از تیغه اصلی، کنتاکت، کویل و محفظه تشکیل شده ست که کنتاکت یا همان تیغه از بخش های مهم و اصلی در این قطعه به حساب می آید. چرا که انتقال جریان در کنتاکتور توسط تیغه انجام می گیرد. تیغه خود از سه بخش تیغه قدرت، تیغه فنر و تیغه کمکی ساخته شده است.

    که هر کدام از این تیغه ها کاربرد خاصی دارند. تیغه کمکی از نظر ساختاری همانند کنتاکتور اصلی است اما از نظر عملکردی متفاوت می باشد. تیغه کمکی گرچه بخشی از کنتاکتور اصلی است اما می تواند به شکل قطعه ای جدا نیز وجود داشته باشد تا در صورت لزوم بتوان آن را وصل و یا جدا نمود. تیغه کمکی همچون یک کنترل کننده به منظور کنترل اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد و به سایر دستگاه ها سیگنال روشن و یا خاموشی ارسال می کند. این نوع از تیغه ها توانایی اتصال به کنتاکتور اصلی را دارند و همزمان با تغییر حالت تیغه اصلی، آن ها هم تغییر حالت می دهند.

    مشاهده بیشتر . . .
    انواع کنتاکتور تک فاز
    تیغه کمکی کنتاکتور چیست؟
    تیغه کمکی کنتاکتور چیست؟

    آشنایی با کاربرد تیغه کمکی کنتاکتور

    از مهمترین کاربرد تیغه کمکی کنتاکتور می توان اشاره ای به موارد زیر نمود:

    بیشترین کاربرد این قطعه الکتریکی در بخش برق صنعتی به هنگام طراحی مدار فرمان و یا در اتوماسیون است. در این بخش می تواند همچون یک تیغه خود نگهدار به عنوان فیدبک سیستم عمل نماید. از این رو نقش مهمی را در روشن و یا خاموش نمودن یک الکتروموتور ایفا می کند. مثلا اگر کاربر کلید شروع الکتروموتور را بزند تیغه NO که یک تیغه خود نگهدار است، در موقعیت بسته قرار می گیرد و از این طرق برق مورد نیاز بویین تامین می گردد و تا زمانی که در این حالت باشد کنتاکتور همچنان فعال است.

    گاهی اوقات از این وسیله نیز برای کنترل روشنایی سیستم های بزرگی همچون ساختمان های اداری، تجاری و … استفاده می شود. با وارد کردن انرژی لحظه ای، موجب باز و بسته شدن کنتاکت ها می شود و از این طریق نقش بسیار موثری را در کاهش مصرف انرژی برق ایفا می کند.

    آشنایی با کاربرد تیغه کمکی کنتاکتور
    آشنایی با کاربرد تیغه کمکی کنتاکتور

    از دیگر موارد استفاده از تیغه های کمکی کنتاکتور، می توان به کاربرد آن در استارت موتورهای الکتریکی اشاره نمود. استارت موتورهای الکتریکی نوعی دستگاه هستند که انرژی مورد نیاز برای انواع موتورهای الکتریکی را فراهم می آورند. این نوع از دستگاه ها وظایفی همچون کاهش ولتاژ، اضافه بار و همچنین محافظت از قطع برق را هم بر عهده دارند.

    تیغه های کمکی به منظور بازخورد، نشانگر، زنگ خطر و همچنین کنترل مدار مورد استفاده قرار می گیرند. و به طور کلی جهت کار با ولتاژ و جریان کم طراحی و تولید شده اند.

    مشاهده بیشتر . . .
    جامپر کنتاکتور
    خرید تیغه های کمکی کنتاتور
    خرید تیغه های کمکی کنتاتور

    خرید تیغه های کمکی کنتاتور

    با توجه به ویژگی و نقش مهم تیغه های کمکی کنتاکتور در مدارهای الکتریکی، انتخاب محصولی باکیفیت و با عملکرد بالا بسیار حائز اهمیت می باشد. شما سروران گرامی برای دسترسی به این محصول می توانید از سایت کالای برق عزالدین کمک بگیرید. این فروشگاه اینترنتی، از فروشگاه های معتبر در زمینه فروش کنتاکتور، انواع تیغه های کمکی و سایر تجهیزات برقی می باشد. جهت مشاهده، خرید و حتی مشاوره رایگان با متخصصان می توانید از طریق اطلاعات تماسی که در همین سایت درج شده اقدام نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نویسنده

    fermo

    دیدگاه (1)

    1. خرید پلاتین کنتاکتور - کالای برق عزالدین
      1403-03-21

      […] نوع تیغه کنتاکتور، به عوامل مختلفی مانند نوع کاربرد، جریان عبوری، ولتاژ […]

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *