کنتاکتور کنتاکتور پمپ آب

کنتاکتور مناسب پمپ آب

  • با افزایش جمعیت و ساخت ساختمان های چندطبقه، لازم است که در ساختمان های مسکونی، اداری و حتی تجاری از پمپ آب برای انتقال آب به طبقات بالاتر استفاده شود. برای روشن و خاموش کردن پمپ آب یک نوع سویچ برای کنترل و تنظیم انتقال آب استفاده می شود و توصیه می شود تنها برای پمپ هایی با ظرفیت نیم یا یک اسب از سوییچ استفاده شود و برای ظرفیت های بالاتر می توان از کنتاکتور مناسب استفاده کرد. کنتاکتور نوعی سوییچ یا رله کنترل شده الکترونیکی است و این رله از اجزای کنتاکتور به شمار می آید. در هنگامی که جریان برق برای اتصال یا ورود به پمپ بیش  از حد مجاز باشد این رله حرارتی از آسیب به قطعات پمپ و یا موتور پمپ جلوگیری می کند و نقش اصلی یک کنتاکتور مناسب، قطع یا اتصال جریان خروجی به وسیله تنظیم جریان ورودی برق است. برای آشنایی با یک کنتاکتور مناسب مخصوص پمپ آب ابتدا بهتر است با نوع خواندن برچسب روی کنتاکتور و با ساختار آن برای نصب روی یک پمپ آب آشنا شویم.

    کنتاکتور مناسب پمپ آب
    کنتاکتور مناسب پمپ آب

    آشنایی با اطلاعات موجود روی یک پمپ آب

    هر پمپ آب نیز مانند تمام موتورهای الکترونیکی دارای یک برچسب وضعیت موتور است. به این صورت که مشخصات الکترونیکی آن روی یک پوسته درج می شود و تنها نکته ای که از روی این برچسب نیاز داریم مقدار مصرف پمپ آب است که روی این جریان انتقال آب یک کنتاکتور مناسب نصب می شود. معمولاً در پمپ هایی که در خانه نصب می شوند که ظرفیت آن ها یک اسب است و جریان مصرفی برق 5.8 میلی آمپر می باشد می توان برای اتصال مستقیم از یک پر شر سوییچ استفاده کرد اما توصیه می شود برای بالا بردن طول عمر پر شر بهتر است از یک کنتاکتور مناسب با جریان مصرفی 9 آمپر استفاده کرد. در پمپ آب های بزرگ تر مثل دو اسب خانگی با جریان آمپر 12.5 میلی آمپر از کنتاکتور 20 یا 18 میلی آمپری استفاده می شود زیرا با بالا رفتن جریان مصرفی امکان استفاده از پر شر سوییچ وجود ندارد و اگر مورداستفاده قرار بگیرد به موتورپمپ آسیب وارد می شود.

    مشاهده بیشتر . . .
    کنتاکتور ایباس

     

    ساختار یک کنتاکتور مناسب پمپ آب

    یک کنتاکتور الکترونیکی از نظر ساختاری دارای دو دسته ثابت و متحرک است که مابین این دو هسته یک فنر قرارگرفته است و هنگام اتصال برق با استفاده از یک جریان مغناطیسی هسته متحرک را به سمت خود می کشد سپس با قطعی برق به حالت اولیه برمی گردد. باید بدانید که اجزای اصلی یک کنتاکتور از یک تیغه، محفظه و بوبین به وجود آمده است.

    ساختار یک کنتاکتور مناسب پمپ آب
    ساختار یک کنتاکتور مناسب پمپ آب

    محفظه

    محفظه برای محافظت از بخش هایی که رسانا هستند و جریان برق را انتقال می دهند مورد استفاده قرار می گیرد و با یک پوشش عایق استفاده می شود تا در کارایی پمپ آب وقفه و اختلال ایجاد نشود. این نوع محفظه ها محکم و عایق مناسبی در برابر جریان های الکترونیکی و حرارت مقاوم هستند.

    تیغه

    این قطعه از دو بخش قدرت و فرمان تشکیل شده است که عملکرد یک کنتاکتور با قرار گرفتن این تیغه سازمان دهی می شود. بخش قدرت تیغه وظیفه هدایت کردن یک جریان الکتریکی را دارد و بخش فرمان آن به دو شکل نرمال و یا بسته برای استفاده در کنتاکتور روی بدنه آن قرار می گیرد.

    بوبین

    یک هسته مغناطیسی پیچیده که نیرویی برای متصل کردن فیزیکی کنتاکتور به رسانه های الکترونیکی را تأمین می کند.

     

    انواع کنتاکتور پمپ آب و کاربرد آن

    در سه نوع سوییچ با تیغه چاقویی، نوع دستی که به دوتکه نیز معروف است و کنتاکتور مغناطیسی تقسیم می شوند که هرکدام کاربرد متفاوتی دارند و ما به  اختصار هرکدام را معرفی می کنیم.

    مشاهده بیشتر . . .
    کاربرد تیغه های کمکی کنتاکتور

    کنتاکتور مغناطیسی

    یکی از پیشرفته ترین انواع کنتاکتور، کنتاکتور مغناطیسی است و عملکرد آن به صورت خودکار است و حتی برای فعالیت و عدم فعالیت کلید الکتریکی می تواند به صورت خودکار عمل کند و نسبت به کنتاکتور دستی بی خطرتر به نظر می رسد. ایمنی محصول در این شرایط نیز بالا رفته است و به همین جهت کنتاکتور مغناطیسی از پرکاربردترین نوع این محصول در صنعت است. به دلیل اینکه عملکرد این کنتاکتور به صورت الکترومغناطیسی است و به صورت مکانیکی جریان مصرفی را انتقال می دهد پس برای ارتباط بین کلید بار و منبع تغذیه خود به مقدار کمی از جریان نیازمند است.

    کنتاکتور مغناطیسی
    کنتاکتور مغناطیسی

    سوئیچ تغذیه چاقویی

    از سنتی ترین کنتاکتورها، نوعِ تیغه چاقویی آن است که بیشترین کاربرد را در فعال و غیرفعال بودن موتورهای برقی دارد. ساختار و نوع تیغه متشکل از نوار تیغه ای و اهرم است. اهرم موجود به منظور جابه جایی و بالا و پایین کشیدن نوار فلزی کاربرد دارد. ساخت این کنتاکتور به طور دستی است درنتیجه این احتمال وجود دارد که کانتکت های موجود در دستگاه از بین بروند و برای استفاده از موتورهای بزرگ کارایی نداشته باشند. یکی دیگر از مشکلاتی که سوئیچ تغذیه چاقویی وجود دارد، اتلاف انرژی بیش ازحد در انتقال جریان مصرفی است و بیشتر این کنتاکتورها برای موتورهای الکتریکی کوچک یا متوسط مورداستفاده قرار می گیرد.

    کنتاکتور دستی

    به دلیل وجود خطرات و مضراتی که در کنتاکتور چاقویی وجود داشت، طراحان و مهندسان تصمیم به بهبود معایب این دستگاه گرفتند و درنتیجه کنتاکتور دستی را تولید کردند. با استفاده از کنتاکتور دستی می توانید در فضاهای کوچک بدون خطرات احتمالی از جریان مصرفی بیشتری استفاده و بهره ببرید. برای اتصال یا خاموش کردن این کنتاکت نمی توانیم از ریموت کنترل استفاده کنیم و این کار حتماً باید به صورت دستی انجام شود. از ویژگی های این کنتاکتور دستی نسبت به نوع چاقویی بسیار ایمن بودن آن، قرار داشتن در یک محفظه عایق، وجود یک اتصال قطع کننده به صورت دوتایی و وجود اندازه ی کوچک آن که استفاده از این کنتاکتور را آسان تر می کند.

    مشاهده بیشتر . . .
    خرید بوبین کنتاکتور
    کنتاکتور دستی
    کنتاکتور دستی

    کاربرد کنتاکتور مناسب برای پمپ آب

    برای یک پمپ آب، از نوع کنتاکتور سه فاز استفاده می شود که این نوع از کنتاکتور یک دستگاه سوئیچ الکتریکی است و در جهت  اتصال و خاموش کردن مدارهای الکتریکی که در پمپ آب وجود دارد استفاده می شود. این نوع دستگاه نوع خاصی از رله به شمار می آید زیرا ظرفیت تحمل بالاتری را دارد در حالی که رله برای جریان های پایین مورداستفاده قرار می گیرد. کنتاکتور قابل استفاده برای پمپ آب معمولاً ساختاری به هم پیوسته دارد و به آسانی می توان آن را نصب کرده و به صورت تک فاز یا سه فاز تهیه کرد. البته بهتر است بدانید برای انتقال جریان بیشتر برای پمپ توصیه می گردد که از نوع سه فاز استفاده گردد چراکه کنتاکتور سه فاز دارای ابعاد بالاتری نسبت تک فاز است.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    نویسنده

    fermo

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *