کنتاکتور کنتاکتور تک فاز

انواع کنتاکتور تک فاز

  • کنتاکتور ها جزو ابزار های مهم در صنعت هستند که به آن ها کلید های کنترلی الکترومکانیکی گفته می شود، همچنین از آن ها به منظور کلید زنی در مدار های الکتریکی قدرت بهره می برند. در حالت کلی می توان گفت که کنتاکتور ها به طور تقریبی شبیه به رله ها بوده، چرا که یک سوئیچ کنترل شده هستند و از آن ها به منظور قطع و وصل کردن مدار های قدرت استفاده می کنند. کنتاکتور ها در انواع تک فاز وارد بازار می شوند که به خاطر کم صدا بودن و اندازه کوچکی که به نسبت دیگر کنتاکتور ها مخصوصا کنتاکتور های سه فاز دارند، معروف هستند. همانطور که گفتیم انواع کنتاکتور تک فاز وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت و در ارتباط با نکات کلیدی این وسیله بیشتر صحبت می کنیم، پس تا ادامه همراه ما باشید.

    هر آنچه که بهتر است در ارتباط با کنتاکتور های تک فاز بدانید
    هر آنچه که بهتر است در ارتباط با کنتاکتور های تک فاز بدانید

    معرفی کنتاکتور

    اگر به تابلو های برق نگاه کنید و اجزای آن ها را مورد بررسی قرار دهید، متوجه کنتاکتور های درون آن خواهید شد. اما اصلا این کنتاکتور ها چه ابزار هایی هستند ؟ یا چه کاربرد هایی دارند ؟ در واقع می توان گفت که کنتاکتور ها نوعی از ابزار های صنعتی با مکانیزم ساده هستند که دارای کلید های کنترل شده بوده و از طریق آن ها می توان جریان های الکترو مغناطیسی را به وجود آورد. البته جزء این مورد، می توان کنتاکتور ها را برای قطع و وصل جریان در مدار هم مورد استفاده قرار داد، همچنین کنتاکتور های برق برای کنترل جریان نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

    مشاهده بیشتر . . .
    تفاوت رله و کنتاکتور

    کنتاکتور ها از انواع مختلف برخوردار هستند که هر کدام مدل ها و مشخصات خاص خود را دارند. مثلا پارامتری مثل آمپر در کنتاکتور ها متفاوت است. یک کنتاکتور را برای زمانی که جریان در مدار بالا باشد، مورد استفاده قرار می دهند، ولی اگر جریان کم باشه از رله بهره می برند. به عنوان نکته آخر برای این بخش، لازم است ذکر کنیم که کنتاکتور در یک مدار باعث تشکیل یک جریان تقریبا کم در ورودی و یک جریان بزرگ در خروجی می شود.

    انواع کنتاکتور تک فاز

    کنتاکتور ها از انواع مختلفی برخوردار هستند که یکی از آنها کنتاکتور های تک فاز می باشد. همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم این وسیله از شباهت زیادی با رله ها برخوردار است که دارای قدرت زیادی است. در حالت کلی از کنتاکتور های تک فاز با نام ماژول یاد می کنند که در بازار قیمتی به حدود ۳۰۰ هزار تومان دارند که این قیمت تا یک میلیون هم ادامه دارد. در واقع در حالت کلی قیمت انواع کنتاکتور تک فاز بستگی دارد به آمپر عبوری از آن.

    انواع کنتاکتور تک فاز
    انواع کنتاکتور تک فاز

    از انواع ماژول ها می توان به دو یا چهار پل اشاره کرد که دارای عملکرد کلید مغناطیسی است، البته به این مدل ساختمانی یا بیمارستانی هم گفته می شود. کنتاکتور های تک فاز دارای ابعاد کوچکی بوده و کاربرد زیادی هم دارند.

    کاربرد انواع کنتاکتور تک فاز

    همانطور که گفتیم انواعی از کنتاکتور ها وجود دارد که هر کدام از کاربرد های مختلفی برخورداری دارند. کنتاکتور ها را بیشتر در موقعیت هایی بهره می برند که مدار نیاز به دریافت قدرت بالا و قوی است. ولی اگر به قدرت پایین تری نیاز بود، بهتر است که از رله بهره برد. البته به جزء آنکه کنتاکتور ها منجر به افزایش قدرت مدار شده، این امکان را به وجود می آورد که بتوان آن ها را به شکل اتوماتیک قطع و وصل کرد. به طور کلی از انواع کلید تک فاز می توان برای موارد زیر استفاده کرد :

    • هوشمند کردن عملکرد ساختمان ها
    • کنترل کردن سیستم های روشنایی
    • کنترل و تنظیم کولر های گازی
    • پمپ های آبیاری و موتور های تک فاز
    • پمپ های مخصوص کف کش کشاورزی
    • دستگاه های ماینر
    مشاهده بیشتر . . .
    خرید آنلاین انواع کنتاکتور های برق
    قیمت کنتاکتور تک فاز
    قیمت کنتاکتور تک فاز

    مکانیزم عملکردی در انواع کنتاکتور تک فاز

    کنتاکتور های ابزار هایی برای کنترل موتور الکتریکی هستند از این رو در نورپردازی، گرمایش، بانک های خازنی، تبخیر کننده حرارتی و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرند. مکانیزم عملکردی این وسیله خیلی ساده بوده که جریانی که در آن است، بوبین این وسیله را برق دار می کند که بعد آن بوبین برق دار شده در کنتاکتور یک میدان مغناطیسی تشکیل می دهد. در کنتاکتور میدان مغناطیسی شکل گرفته منجر به جذب هسته خواهد شد.

    این کنتاکتور ها را برای دستگاه هایی با جریان بالا استفاده می کند، در حالی که نمی توان رله ها را برای این موقعیت ها بهره برد، چون رله ها اغلب ظرفیت آنچنان بالایی ندارند، در نتیجه برای موقعیت هایی که جریان کم است مورد استفاده قرار می گیرند.

    خرید انواع کنتاکتور تک فاز

    تا اینجا کار در مورد این محصول و کاربرد آن صحبت کردیم، اما اطلاعات زیادی وجود دارد که بهتر است در مورد این وسیله بدانید و خب نمی شود تمام آن ها را در این مقاله جای داد. قطعا شما به این اطلاعات برای خرید انواع کنتاکتور تک فاز نیاز پیدا می کنید. البته نه تا زمانی که با مشاوران خرید ارتباط داشته باشید، چون این افراد خیلی تخصصی هستند و در نتیجه اطلاعاتی که نیاز دارید در مورد محصول مورد نظر تان بدانید را در اختیار شما قرار می دهد. در واقع با مشاوره خرید کار تان خیلی راحت تر می شود.

    خرید انواع کنتاکتور تک فاز
    خرید انواع کنتاکتور تک فاز

    ما، هم برای مشاوره ی خرید و هم برای خرید، کالا برق عزلدین را معرفی کرده، چون هم در مشاوره و هم در ارائه محصول هیچ حرفی برای گفتن نگذاشته اند. به طوری که هم کیفیت و هم کارایی محصولات آن ها درجه یک است و قیمت مناسبی هم دارند.

    مشاهده بیشتر . . .
    جدیدترین کنتاکتور های برق سال 2024

    سخن پایانی

    انواع کنتاکتور تک فاز وجود دارد که هر کدام هم از مشخصات مختلفی برخوردار هستند. به طور کلی این وسیله را برای قطع و وصل جریان می توان بهره برد که نیاز به کنترل دستی نخواهد داشت. این وسیله کاربرد گسترده ای هم دارد و می توان آن را در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد. در حالت کلی کنتاکتور های تک فاز که آن را نام ماژول هم می شناسند در ابعاد کوچکی هستند که قیمتی حدود ۳۰۰ تومن دارند. برای خرید این وسیله کالا برق عزلدین همواره آماده است تا آنچه را که می خواهید در اختیار تان قرار دهد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نویسنده

    fermo

    دیدگاه (1)

    1. راهنمای خرید انواع اینورتر صنعتی تک فاز و سه فاز - کالای برق عزالدین
      1402-11-20

      […] بیشتر بخوانید: انواع کنتاکتور تک فاز […]

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *