کنتاکتور نصب کنتاکتور

نحوه نصب کنتاکتور و محافظ  

  • شما ما بیشتر نحوه نصب کنتاکتور و محافظ را در برق صنعتی شنیده اید. حتماً تصور شما اینگونه است که این قطعه فقط در برق صنعتی کاربرد دارد. اما شما اشتباه میکنید آگاهی از عملکرد و روش نصب کنتاکتور و محافظ جان برای یک برقکار ساختمان الزامی است. می توان گفت این محصول یکی از پر استفاده ترین و با اهمیت ترین ابزارها و تجهیزات در سیستم های قدرت و برق صنعتی است.  بیان ساده تر کنتاکتور یک سیستم کلید زنی به منظور خاموش و روشن کردن یک مدار الکتریکی است. آگاهی از نصب این محصول لازم و ضروری است. بر همین مبنا با ما همراه باشید تا در این مقاله اطلاعات جامع درباره روش نصب کنتاکتور و محافظ  در اختیار شما قرار دهیم.

    نحوه نصب کنتاکتور و محافظ  
    نحوه نصب کنتاکتور و محافظ

    معرفی کنتاکتور و محافظ

    اگر بخواهیم کنتاکتور را به صورت علمی برای شما معرفی کنیم این محصول یک کلید مغناطیسی است.  کنتاکتور با استفاده از یک جریان کوچک یک جریان بزرگتر را کنترل می کند.  منظور از کنترل کردن همان قطع و وصل کردن است. به بیان ساده تر به جای اینکه شما با کلید قطع و وصل را انجام دهید. یک جریان وکوچک را به کنتاکتور ارسال می کنید. این محصول متوجه خواهد شد که الان باید کلید داخلی خود را در حالت روشن قرار دهد.  هنگامی که شما آن جریان کوچک را قطع کنید این محصول متوجه میشود که الان الزامی است کلید داخلی خود را در حالت قطع قرار دهد. برعکس این عمل با استفاده از تیغه های کمکی ممکن است. این محصولات دارای دو نوع تک فاز و سه فاز هستند.

    نصب کنتاکتور و محافظ

    مراحلی وجود دارد که شما برای نصب این محصول حتما آنها را طی کنید. با ما همراه باشید تا این مراحل را به شما بیاموزیم. ابتدا لازم و ضروری است که محصول مورد نظر را بر اساس ۳ اصل مهم انتخاب کنید. اولین اصل ولتاژ مختصر تحریک بوبین کنتاکتور است. دومین مورد جریان لازم برای بار متصل در خروجی محصول است. آخرین مورد ولتاژ لازم متصل به کنتاکت ها است.

    مشاهده بیشتر . . .
    انواع کمکی کنتاکتور

    بررسی کردن راهنمای نصب کنتاکتور و محافظ

    پس از خرید محصول مورد نظر لازم و ضروری است که راهنمای نصب آن را مورد بررسی قرار دهید. همچنین باید ورودی A1,A2 را برای کابل کشی ولتاژ تحریک بویین شناسایی کنید. انجام این امور حیاتی است. طراحی کنتاکتور ها و محافظ با یکدیگر متفاوت است. ممکن است در برخی از این محصولات ازون بر سه کنتاکت L1,L2,L3 که بیشتر به اتصال سه فاز اختصاص دارد به کار رفته باشد. امکان دارد کنتاکت های اضافی همانند NO  و NCآن ها را داشته باشد. حتماً باید این موارد را بررسی کنید.

    ارزیابی کردن کنتاکت های کمکی

    دارا بودن یا نبودن کنتاکت کمکی را بررسی کنید. ممکن است همراه محصول کنتاکت کمکی وجود داشته باشد و به عنوان ابزار جانبی قرار گرفته باشد. به این نوع کنتاکت ها مدار فرمان گفته می شود.

    مراحل آماده سازی

    ابتدا برای نصب کنتاکتور و محافظ را بر روی ریل می کنید سپس کابل های قدرت و تحریک را به محصول متصل می کنید. اگر قصد دارید که عیب و خرابی تابلو به آسانی انجام شود کابل ها را شماره گذاری کنید. حتما دقت داشته باشید که برق قطع باشد.

    بررسی کردن راهنمای نصب کنتاکتور و محافظ
    بررسی کردن راهنمای نصب کنتاکتور و محافظ

    مرحله آماده کردن سیم ها

    در این مرحله روکش کابل را با کمک تجهیزات مناسب به میزان نهایت یک و نیم سانتیمتر جدا کنید. ممکن است کابل از نوع رشته ای باشد در این صورت رشته ها را به شکل مطلوب و مناسب به یکدیگر بتابانید. توجه داشته باشید که نباید رشته آزاد در آن وجود داشته باشد. حتماً باید سرسیم و ابزار مناسب داشته باشید. زیرا که الزامی است سیم ها سرسیم داشته باشند.

    مشاهده بیشتر . . .
    کنتاکتور ایباس

    انجام اتصالات

    در این مرحله از نصب کنتاکتور و محافظ لازم است با کمک یک پیچ گوشتی پیچ های ورودی را باز کنید. سپس سیم ها را درون ترمینال قرار بدهید و پیچ را محکم کنید.غم و نکته حائز اهمیت این است که بخش هادی سیم فقط باید درون ترمینال قرار بگیرد.  از قرار دادن روکش سرسیم در ترمینال خودداری کنید. دقت کنید که بیش از اندازه به پیچ فشار وارد نکنید. در صورت وارد کردن فشار زیاد احتمال دارد که پیچ ترک خورده و رزرو مهره دچار خرابی شود. همچنین در هنگام راه اندازی پیچ توسط ضربه های کنتاکتور شل و اتصال قطع شود.

    تحریک کنتاکتور

    شما می توانید از طریق وصل برق ورودی بوبین مسئول را تحریک کنید. توجه داشته باشید که هنگام انجام این امر باید صدای کلیک را بشوید.  پس از شنیدن صدا ولتاژ را قطع کنید.

    راهنمای نصب کنتاکتور
    راهنمای نصب کنتاکتور

    نصب کنتاکتور تک فاز

    نصب کنتاکتور و محافظ تک فاز مشابه نصب کنتاکتور سه فاز صورت می گیرد. اما تفاوتی که وجود دارد این است که در کنتاکتور تک فاز تنها یک تیغه قدرت وجود دارد. در بعضی موارد به جای کنتاکتور سه فاز از تک فاز استفاده می کنند. این محصولات دارای سه ورودی و سه خروجی هستند. اگر قصد دارید که یک مصرف کننده تک فاز را به کنتاکتور متصل کنید یا اینکه یک فاز به کنتاکتور وصل کنید تنها لازم است که سه ورودی را به یکدیگر انشعاب بدهید سپس در یکی از سه پیچ  ورودی سیم فاز را قرار دهید.

    در قسمتی که سه پیچ خروجی قرار دارد سیم ها را مشابه قبل به دیگر انشعاب دهید و یک کابل خروجی از آن خارج کنید. می توانید از کلید فرمان برای نصب مدار فرمان کنتاکتور استفاده کنید. البته قادر هستید استارت و شستی های استوپ را  هم به کار بگیرید. نصب کلید های فرمان راحت است و موجب صرفه جویی در مصرف سیم می شود.  برای دستور دادن به کنتاکتور تکفاز بهتر است از کلید فرمان استفاده کنید. کلیدهای فرمان دارای دو پیچ هستند که با سه و چهار شماره گذاری می شوند. با کمک کلید فرمان که به کنتاکنتور اتصال دارد می توان به کنتاکتور دستور قطع و وصل داد.

    مشاهده بیشتر . . .
    انواع کنتاکتور تک فاز

    نصب کنتاکتور سه فاز

    مدار فرمان کنتاکتور های تکفاز و سه فاز با یکدیگر مشابه است.  فقط هنگام نصب کنتاکتور و محافظ سه فاز نخست باید کابل های ورودی و خروجی را وصل کنید. برای انجام این کار لازم است که به پیچ های یک، پنج، سه ۳ کابل برق ورودی متصل کنید و سه رشته کابل دیگر را نیز از پیچ های دو، چهار و شش به سمت خروجی ببرید. این محصولات علاوه بر کاربرد در برق صنعتی در برق ساختمان نیز از آنها استفاده می شود.  شما می توانید روی یک کنتاکتور تمام برق ساختمان را وصل کنید. بعد از نصب محافظ به کنتاکتور در صورت بروز نوسانات برقی خیلی سریع محافظ  خاموش میشود.

    طبیعتاً کنتاکتور که به محافظ متصل است نیز خاموش خواهد شد. اینگونه میتوان تمام برق ساختمان را در مقابل نوسانات برق از طریق یک محافظ محافظت کرد. حتماً دقت داشته باشید که کنداکتور در محیطی بدون اشعه مستقیم آفتاب،  برف و باران،  گرد و غبار قرار داشته باشد. گرد و خاک و رطوبت می توانند آسیب قابل توجهی به دستگاه وارد کنند. حتماً هنگامی که این محصول را نصب می کنید از استحکام قرارگیری آن اطمینان حاصل کنید. معمولا نصب کنتاکتور و محافظ بر روی ریل استاندارد یا پنل تابلو انجام می شود.

    نصب کنتاکتور rama
    نصب کنتاکتور rama

    سخن پایانی

    در این مقاله به طور کامل نصب کنتاکتور و محافظ سه فاز و تک فاز را بررسی کردیم. خواندن این مطالب خالی از لطف نیست. این محصولات کاربرد بسیاری دارند. عقلانی است قبل از نصب آموزش های لازم را ببینید. با توجه به کارایی بالای این محصولات شما می توانید از آن ها استفاده های زیادی کنید.  اما نکته حائز اهمیت این است که حتماً کنداکتور و محافظ  استاندارد و باکیفیت را خریداری کنید. در این راستا لازم است این محصولات را از مراکز معتبر تهیه کنید. تهیه این محصولات از مراکز معتبر موجب اطمینان خاطر از کیفیت و قیمت آن ها خواهد شد.

    مشاهده بیشتر . . .
    کنتاکتور مناسب پمپ آب

    مشاوره خرید انواع کنتاکتور، محافظ جان،بی متال از برند های مطرح ایرانی و خارجی از طریق مشاورین کالای برق عزالدین. تضمین خرید ارزان به همراه اصالت کالا روی کلیه محصولات موجود در فروشگاه ما، شما عزیزان به صورت حضوری هم میتوانید از مجموعه ما خرید انجام دهید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    نویسنده

    fermo

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *