کنتاکتور

انواع کمکی کنتاکتور

  •  

    یکی از پرکاربردترین تجهیزات الکتریکی، کنتاکتور است که به منظور قطع و وصل نمودن جریان در مدارهای الکتریکی با توان بالا به کار می رود. کنتاکتور برای این که در یک مدار الکتریکی به درستی کار کند به کنتاکت کمکی هم نیاز دارد. این نوع از سوئیچ ها که در واقع بخشی از مدارهای الکتریکی هستند این توانایی را دارند تا با عبور از سیستم، مقدار جریان الکتریکی را بیشتر نمایند. در ادامه این مطلب از سایت کالاق برق عزالدین قصد داریم که بیشتر در مورد انواع کمکی کنتاکتور، مزایا و موارد استفاده از آن صحبت نماییم، لطفا تا انتها ما را همراهی بفرمایید.

    انواع کمکی کنتاکتور
    انواع کمکی کنتاکتور

     

    کنتاکتور چیست؟

    همه ما قبول داریم که زندگی بدون برق جریان ندارد. اما برق به همان اندازه ای که مفید و کاربردی است می تواند بسیار خطرناک هم باشد. از این رو تامین امنیت به هنگام استفاده از وسایل برقی از درجه اهمیت بسیار بالاتری برخوردار می باشد. کنتاکتور از آن دسته تجهیزاتی است که با قرار گیری در مدارهای الکتریکی، وظیفه قطع و وصل نمودن انرژی برق در زمان مناسب را بر عهده دارد. این کلید الکترومغناطیسی در جاهایی که جریان الکتریکی در آن زیاد است مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از قطعات قادراند که رنج گسترده ای از جریان را تحت تاثیر قرار بدهند. کنتاکتور برای برقراری ارتباط بین دستگاه الکتریکی، شبکه و همچنین تجهیزات از سه کنتاکت اصلی بهره می برد. کنتاکتور از بخش های مختلفی تشکیل شده است که کنتاکت یکی از قسمت های مهم این نوع از تجهیزات به حساب می آید.

    مشاهده بیشتر . . .
    جامپر کنتاکتور

    کنتاکت کمکی چیست؟

    کنتاکت که به آن تیغه هم گفته می شود وظیفه انتقال جریان الکتریکی در کنتاکتور را بر عهده دارد از این رو یکی بخش های اصلی کنتاکتور به حساب می آید. کنتاکت به انواع مختلف کنتاکت کمکی، کنتاکت برق و کنتاکت فنر تماسی تقسیم می شود. کنتاکت کمکی از نظر ساختاری کاملا مشابه با کنتاکت اصلی است اما از نظر عملکردی داری تفاوت هایی می باشد. همان طور که اشاره نمودیم کنتاکت اصلی یا همان کنتاکتور وظیفه قطع و وصل نمودن جریان برق در توان بالا را بر عهده دارد، اما کنتاکتور کمکی حالتی کنترلی ایجاد می کند و موجب تولید سیگنال خروجی می گردد. این تجهیزات به صورت جداگانه بر روی کنتاکتورهایی که فاقد تیغه NO  و NC هستند نصب می شوند. کنتاکت کمکی موجب امکان افزایش تعداد NO (کنتاکت باز) و NC (کنتاکت بسته) می شود. به بیانی دیگر تیغه های کمکی به صورت ماژول های جداگانه ای هستند که می توانند از کنتاکتور جدا و یا به آن وصل شوند و از این طریق در ارسال سیگنال قطع و وصل و همچنین کنترل اطلاعات نقش مهمی را ایفا نمایند.

    کنتاکت کمکی چیست؟
    کنتاکت کمکی چیست؟

    آشنایی با انواع کنتاکتور کمکی

    کنتاکنت های کمکی بر اساس نحوه نصب به انواع نصب از جلو، نصب از بغل و همچنین نصب از بالا تقسیم بندی می شوند. همچنین این نوع از تجهیزات در حالت های یک باز و یک بسته، دو بسته، دو باز، دو باز و دو بسته، یک باز و سه بسته، یک بسته و سه باز و چهار باز طراحی و تولید می شوند. هر کدام از انواع کمکی کنتاکتور کاربری های متفاوتی دارند و برای اهداف متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. رله های تایمر و رله های ایمنی نوعی از کنتاکت های کمکی هستند که در بخش الکتریکی از کاربرد فراوانی برخوردار می باشند.

    مشاهده بیشتر . . .
    نمایندگی کنتاکتور هیوندای

    وظیفه انواع کنتاکتور کمکی

    کنتاکتور کمکی بخشی از مدار الکتریکی است که در حقیقت نقش موثری را در انتقال و قطع و وصل نمودن جریان الکتریکی در کنتاکتور ایفا می کند. زمانی که کنتاکتور قطع و وصل می گردد، کنتاکت کمکی هم به دلیل متحرک بودن قادر به تغییر وضعیت می باشد. کنتاکتور اصلی برای جریان های 600 آمپر و حتی بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد اما کنتاکت های کمکی تا 6 آمپر را می توانند تحمل نمایند به همین جهت در مدارهای فرمان کاربرد دارند. علاوه بر این، کنتاکت کمکی دارای وظایف دیگری نیز می باشد، از جمله این که برای اتصال رله به کنتاکتور و یا اتصال چندین کنتاکتور به صورت موازی مورد استفاده قرار می گیرد.

    آشنایی با انواع کنتاکتور کمکی
    آشنایی با انواع کنتاکتور کمکی

    موارد استفاده از انواع کمکی کنتاکتور

    از مهمترین موارد استفاده از این وسیله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    استفاده در مدار برق صنعت

    یکی از اصلی ترین موارد استفاده از کنتاکت کمکی، در مدار برق صنعتی و به هنگام روشن و خاموش کردن یک الکتروموتور می باشد.

    استفاده در تاسیسات بزرگ

    در تاسیسات بزرگی همچون ساختمان های اداری، تجاری، هتل ها و … به عنوان وسیله ای کاربردی به منظور تامین کنترل مرکزی روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد. این کنتاکت های کمکی با باز و بسته نمودن به موقع جریان برق کنتاکتورها، نقش بسیار مهمی را در مصرف انرژی ایفا می کنند.

    استفاده در استارت موتورهای الکتریکی

    استارت های مغناطیسی نیز از دیگر مواردی است که برای عملکرد خود نیاز به کنتاکتور کمکی پیدا می کند. استارت موتورهای الکتریکی که وظیفه کاهش ولتاژ، اضافه بار و همچنین محافظت از قطع برق را بر عهده دارد، در واقع نوعی دستگاه است که انرژی لازم برای موتورهای الکتریکی را فراهم می آورد.

    مشاهده بیشتر . . .
    نحوه نصب کنتاکتور و محافظ  

    علاوه بر مواردی که اشاره نمودیم این قبیل از تجهیزات برای انتقال وضعیت کنتاکتور به PLC مورد استفاده قرار می گیرد.

    موارد استفاده از انواع کمکی کنتاکتور
    موارد استفاده از انواع کمکی کنتاکتور

    مزایای استفاده از انواع کمکی کنتاکتور

    انواع کمکی کنتاکتور دارای مزایایی از جمله موارد زیر هستند:

    افزایش طول عمر قطعه قطع کننده مدار

    انواع کمکی کنتاکتور برای قطع  کننده های مدار بسیار حائز اهمیت می باشد. اگر کنتاکت کمکی وجود نداشت، قطع کننده های مدار برای کنترل جریان اضافی مدارهای کم ظرفیت مجبور بودند که سخت کار کنند. هر چه که این قطعات بیشتر کار کنند انرژی حرارتی بیشتری هم تولید می گردد. در نتیجه با گذشت زمان تاثیر منفی بر روی مدار شکن ها می گذارد و موجب خراب شدن آن ها می شود.

    مزایای استفاده از انواع کمکی کنتاکتور
    مزایای استفاده از انواع کمکی کنتاکتور

    به حداقل رساندن خطرات الکتریکی

    کنتاکتور کمکی نقش بسیار مهمی را در آزاد نمودن بارهای اضافه ایفا می کند. اگر بارهای اضافه جمع شوند موجب خرابی مدار و گرم شدن بیش از حد قطعات می شوند. که این امر خطراتی همچون شوک الکتریکی و آتش سوزی را به دنبال خواهد داشت. همچنین کنتاکتور کمکی خطر خرابی های الکتریکی را از طریق برداشتن بار از روی کلید مدار به حداقل می رساند.

    کلام پایانی

    کنتاکت های کمکی از تجهیزات کاربردی در صنعت برق هستند که برای دستگاه های موتوردار و همچنین متخصصان برقی که به نوعی با ایمنی در برابر خطاهای الکتریکی در ارتباط هستند، بسیار کاربردی می باشند. چنانچه برای اهدافتان به انواع کمکی کنتاکتور نیاز دارید، فروشگاه آنلاین کالا برق عزالدین از جمله شرکت های معتبری است که این قطعه مفید و کاربردی را با بالاترین کیفیت به دست مشتری در سرتاسر کشور می رساند.

    مشاهده بیشتر . . .
    آشنایی و خرید کنتاکتور هیوندای himc

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نویسنده

    fermo

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *