کلیدحرارتی

راهنمای کامل خرید کلید حرارتی (MPCB) 

  • در هرجایی که بحث از الکتریسیته و یا دستگاه های برقی است و یا یکسری دستگاه وجود داشته باشند که یک قسمت از آن وابسته به انرژی الکتریسیته باشد احتمال نشت انرژی، خرابی و ایجاد خسارت های مختلف و حتی درنهایت آتش سوزی نیز وجود دارد زمانی که به این مشکلات احتمالی اشاره می شود ذهن ما نیز به سمت استفاده از ابزارهایی منحرف می شود که سبب قطع جریان انرژی در زمان ایجاد حوادث می رود. برای جلوگیری از وقوع این حوادث در مسیر ورودی انرژی به موتورها و مکان هایی که از مقداری انرژی الکتریسیته استفاده می کنند با استفاده از یک سری کابل های خاص، ابزارهای خاص و فلزات خاص از قطع انرژی در هنگام حوادث جلوگیری می کنند. درواقع این ابزارهای خاص گروهی نیستند جز مجموعه فیوزها. در این مقاله به شما میخواهیم نکات مهم درباره راهنمای خرید کلید حرارتی را شرح دهیم.

    راهنمای کامل خرید کلید حرارتی (MPCB) 
    راهنمای کامل خرید کلید حرارتی (MPCB) 

    تعریف فیوزها

    فیوزها ابزارهایی هستند که بر اساس ولتاژ انرژی موردنیاز و جریانی که از مسیر عبور دهد و معیارهای دیگری مانند دما و حرارت از انتقال انرژی در صورت بروز مشکل جلوگیری می کنند. این گروه از ابزارها باوجود ساختار ساده و اندازه کوچکی که دارند نقش بسیار بزرگی را در ایمنی و اطمینان بخشی بازی می کند فیوزها درمجموع به گروه های متعددی تقسیم می شوند از انواع مدل های ساده گرفته تا مدل های بسیار پیشرفته و قابل تنظیم.

    نحوه ی عملکرد

    ساده ترین نوع فیوزها به صورت یک تکه سیم کوتاه هستند که در مسیر جریان الکتریسیته یک دستگاه الکتریکی یا الکترونیکی قرار می گیرد هنگامی که مقدار جریان عبوری از سیم از حدی که موردنیاز دستگاه موردنظر است بالاتر برود آن قطعه از سیم می سوزد درنتیجه راه انتقال انرژی قطع می شود و با این کار سبب جلوگیری از آسیب دیدن قطعه های موجود در دستگاه می شود.

    مشاهده بیشتر . . .
    کلید حرارتی شیمانو تحت لیسانس گاسیا

    فیوز مینیاتوری Miniature Circuit Breaker  (MCB)

    وسیله ای کنترل کننده ی الکترومکانیکی است که به صورت خودکار عمل می کند. فیوز مینیاتوری برای قطع کردن مداری که دچار اضافه بار و اتصال کوتاه شده است مورداستفاده قرار می گیرد. بهترین جایگزین برای فیوزها های قدیمی، فیوزهای مینیاتوری می باشند.

    عملکرد کلیدهای مینیاتوری

    ۱_اگر کلیدهای مینیاتوری با توجه به دو فلز هادی که در درون آن قرارگرفته است در صورت افزایش حرارت و افزایش دما انتقال الکتریسیته را منحل کنند همانند یک فیلمتان عمل کرده اند

    ۲_اما گاهی اوقات در اثر وقوع یک اتصال کوتاه در مدار مقدار حرارت بسیار بالایی در درون مسیر تولید می شود که در این حالت کلید مینیاتوری با استفاده از یک مدار کوچک مغناطیسی که دارای دورهای کم اما ضخامت بالا هست این گرما را خنثی کرده و سبب قطع مسیر می شود. در این حالت گفته می شود از عملکرد مغناطیسی استفاده کرده است

    معرفی کامل کلید حرارتی برای خرید

    اگر فیوز مینیاتوری توانایی انجام فعالیت بی متال را نیز دارا باشد و ترکیبی از فیوز بی متال و مینیاتوری با همدیگر ایجاد شود سبب ایجاد کلید حرارتی می شوند توجه داشته باشید کلید حرارتی تفاوت های زیادی دیگری نیز با فیوز مینیاتوری و بی متال دارد. کلید های حرارتی در صورت به وجود آمدن اتصال کوتاه یا اضافه بار الکتروموتور را از منبع ورودی جدا می کنند و سبب قطع جریان می شوند.

    نام گذاری کلید حرارتی

    نام دیگر کلیدهای حرارتی (MPCB)، کلیدهای محافظ موتور هست. دلیل این نام گذاری این است که قابلیت قطع زیر بار را دارند و برای روشن و خاموش کردن موتورهای الکتریکی سه فاز استفاده می شوند. ینی در واقعاً به جای تک فاز در سه فاز و به جای قطع مسیر برق مکان تجاری یا مسکونی یا صنعتی، سبب قطع جریان در یک موتور الکتریکی می شوند.

    مشاهده بیشتر . . .
    کلید حرارتی شیمانو تحت لیسانس گاسیا
    ویژگی های ظاهری کلید حرارتی
    ویژگی های ظاهری کلید حرارتی

    ویژگی های ظاهری کلید حرارتی

    ۱_دارای سه قسمت کنداکتور قطع و وصل جریان سه فاز هست که ازیک طرف با ورودی انرژی در ارتباطات و در طرف دیگر به موتور الکتریکی وصل می شود.

    ۲_همانند فیوزهای مینیاتوری دارای یک کلید باز و بسته که بر روی آن صفر و یک نوشته شده است روشن خاموش می شود، منظور از روشن خاموش کردن برقراری ارتباط به وسیله کلید حرارتی یا قطع انتقال انرژی به موتور توسط کلید حرارتی می باشند.

    ۳_یک دکمه ی عقربه ای بر روی آن تعبیه شده است که به وسیله آن می توان جریان ورودی را تنظیم کرد (همواره مقدار جریان ورودی 10 آمپر بالاتر از مقدار موردنیاز الکتروموتور در نظر گرفته می شود) گاهی به صورت یک پیش تعبیه شده است که با استفاده از پیچ گوشتی می توان مقدار آمپر و جریان ورودی را تنظیم کنید

    ۴_همانند فیوزهای فشنگی دکمه ای بر روی آن تعبیه شده است که به وسیله آن می توان از سالم به ناسالم بودن کلید حرارتی مطمئن باشیم.

    ۵_محفظه های سازنده کلیدهای حرارتی و یا قالب پوشاننده این قطعه از جنس سیلیس و یا آزبست (عایق های الکتریکی) می باشند.

    مزایای کلیدهای حرارتی

    ۱_قابل تنظیم می باشند

    ۲_در جریان بالا هم قابل استفاده هستند

    ۳_ باعث اطمینان خاطر در جلوگیری از ایجاد حوادث می شود

    ۴_هم در تغییرات حرارتی و هم مغناطیسی می توانند جریان را کنترل کنند

    معایب کلید حرارتی

    تنها عیب کلیدهای حرارتی این است که برای جریان بالاتر از 125A آمپر تولید نمی شوند.

     نکات ضروری در خرید کلید حرارتی خوب

    برای خرید هر کالایی در هر زمینه ای که باشد به ویژگی های موردنیاز آن جنس توجه می شود، کلیدهای حرارتی نیز مانند هر کالای دیگری ویژگی های منحصربه فرد خود را دارند که در هنگام خرید باید به آنان توجه کنید.

    مشاهده بیشتر . . .
    کلید حرارتی شیمانو تحت لیسانس گاسیا

    پارامترهای ظاهری خرید کلید های حرارتی

    ۱_در ساخت قالب کلید حرارتی از عایق مناسب استفاده شده باشد که معمولاً در آن ها از جنس سیلیس و نسوز آزبست استفاده می شود.

    ۲_اندازه قالب کلید حرارتی درجایی که قرار می گیرد.

    ۳_جنس کلیدها خوب و توضیحات ذکرشده بر روی کلید دقیق باشد.

    ۴_ رابط نصب بین کنداکتور و کلید حرارتی وجود داشته باشد تا راحت تر در جایگاه خود قرار بگیرد.

    پارامتری داخلی کلید حرارتی برای خرید

    ۱_ بررسی ولتاژ و جریان نامی: وقتی که ما ولتاژ را دانستیم باید که جریان نامی موتور را بررسی کنیم توجه داشته باشید که جریان عملیاتی واقعی موتور شاید از میزان جریان نامی موتور کمتر باشد. علل خصوص وقتی که موتور در حالت بار کامل نباشد. اگر چه کلیدهای حرارتی بایستی بر اساس میزان جریان نامی موتور انتخاب شوند تا اجازه ورود جریان راه اندازی را به موتور بدهد.

    ۲_به رنج جریان و مقدار ولتاژ موردنیاز ورودی دستگاه خود توجه کنیم. کلید حرارتی هر چقدر به بازه ی موردنظر ما نزدیک تر باشد نیاز به تنظیم کم ترین دارد و با دقت بیشتری کار می کند.

    3_توجه داشته باشید اگرچه خرید کلید حرارتی ما بر اساس رنج جریان و مقدار ولتاژ نامی می باشد، جنس سیم کشی و مقاومت سیم ها نیز باید موردبررسی قرار گیرد، چون اگر سیم استحکام و تحمل کافی در برابر حرارت را نداشته باشد درنهایت می سوزد و بی دلیل الکتروموتور (موتور الکتریکی) را از کار بازمی دارد.

    نتیجه گیری

    سعی کنیم تلاشمان بر این باشد محصول خریداری خود را با گارانتی و از شرکت های معتبر تهیه کنیم. این کار باعث می شود که در وقت و زمان خود صرفه جویی کنید و در حین حال محصول باکیفیت مناسب تحویل بگیرید.

    مشاهده بیشتر . . .
    کلید حرارتی شیمانو تحت لیسانس گاسیا

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نویسنده

    fermo

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *