میله ارت
مزایای میله و سیم‌های ارت

روش های اجرای میله ارت ساختمان

  • حتما بر این نکته واقف هستید که حفر چاه ارت برای اتصال دستگاه های الکتریکی لازم و ضروری است. اما مواقعی وجود دارد که امکان دسترسی به چاه ارت وجود ندارد که در این لحظه میله ارت به کمک ما می آید و با استفاده از آن می توان مشکلات را حل و فصل نمود. استفاده از میله ارت در اکثر دکل های برق و منابع هوایی کاربرد دارد و برای انتقال جریان الکتریکی به زمین و خودداری از خطرات برق گرفتگی مورداستفاده قرار می گیرد. مجموعه کالای برق عزالدین در این مقاله قصد دارد تا به معرفی روش های اجرای میله ارت ساختمان اشاره کند و تمام نکات مرتبط با آن را نیز موردبررسی قرار دهد.

    تجهیزات میله ارت

    میله ارت در ساختمان

    همان طور که گفته شد، استفاده از میله ارت در ساختمان سازی و موارد دیگر بسیار با اهمیت است. این میله را در زمین می کوبند و بعد از آن با استفاده از لوازم جانبی و جوش احتراقی سیم ارت متصل می شود. البته سطح مطلوب خاک منطقه نیز میزان کاربردی بودن این حفرها موثر است.

    اجرای خطی در میله ارت

    چنانچه از نام این روش پیداست از کوبش خطی میله ها بهره می برند و در این نوع حفر حداکثر از 8 میله استفاده می کنند که میله روکش مس و مغز فولاد دارد. ضخامت میله ها در حدود 240 میکرون و قطر آن ها 16 ملیمتر است.

    موارد مهمی که در این روش باید توجه کرد:

    • برای انجام میله ارت باید خاک مناسبی انتخاب شود
    • حفر مسیرهایی با اندازه های دقیق
    • گذاشتن میله های ارت و کوبیدن آن ها در زمین
    • متصل کردن میله های ارت از طریق سیم مسی توسط جوش احتراقی
    • پرنمودن میله ها با استفاده از مواد مخصوص و کاهنده
    • اتصال test box یا حوضچه ارت
    • سنجش و آزمایش مقاومت الکترود در زمین
    مشاهده بیشتر . . .
    جدیدترین میله ارت

    البته بهتر است به این نکته دقت داشته باشید، انواع روش های دایره ای، مستطیلی و مربعی در دسته اجرای میله ارت به روش خطی قرار دارند.

    اجرا به روش پنجه کلاغی

    زمانی که به پنجه های کلاغ دقت نمایید نحوه اجرای این نوع ارت را نیز تا حدود زیادی تصور خواهید کرد. برای این کار، یک کانال 50 سانتی متری حفر می کنند و میله های ارت را در کانال قرار می دهند. البته باید به فاصله دو برابری بین طول الکترودها نیز توجه داشت. میله ها از طریق هادی و با استفاده از جوش کدولد به هم وصل می شوند.

    افزودن مواد کاهنده در کانال نیز برای محافظت الکترود در برابر برخی عوامل زیرزمینی باید موردتوجه قرار می گیرد. در مرحله آخر برای رسانایی خاکی که در کنار میله قرار دارداز ملات مخصوص که حکم کاهنده دارد نیز استفاده می شود. البته استفاده از این روش به دلیل برخی از مسائل زیاد موردتوجه نیست و می توان از روش خطی میله ارت استفاده کرد.

    البته بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید که نوع سطحی و عمقی در اجرای میله ارت وجود دارد که با توجه به عنوان هریک از نوع سطجی برای مکان هایی که امکان حفر چاه وجود ندارند استفادده می کنند و از نوع عمقی آن نیز برای مناطقی که حفر چاه هیچ محدویت و مشکلی ندارد، استفاده می شود.

    تست زمین

     

     

    روش کلی برای اجرای ارت

    در روش سطحی که در عمق نهایت 80 سانتی متری زمین عمل میله کذاری را انجام می دهند و در نوع عمقی باید مواردی را رعایت کرد که به طور کلی به آن ها می پردازیم،

    مشاهده بیشتر . . .
    بررسی و خرید انواع میله ارت با کیفیت

    همانور که توضیح داده شد از قبل، محل مناسب برای ارت گذاری را انتخاب می کنیم. حفر این نوع چاه برای مناطقی است که به رطوبت نزدیک است. برای حفر چاه در مناطق کشاورزی که خاک نرم و مرطوبی دارند حفاری کم و برای مناطقی که خاک مقاومی دارند حفر بیشتری نیاز است.

    میله گذاری

    بعد از گذاشتن میله ها درون خاک، از طریق سیم مخصوص آن ها را به یکدیگر وصل می کنیم. البته استفاده از سیستم جوش از مهم ترین بخش های این نوع اتصال است. استفاده از دو عدد بست این اتصالات را محکم کنید تا خیالتان از هر جهت راحت باشد. جوش برنج و یا نقره برای عمل جوش دادن بهترین و مناسب ترین انتخاب است. مقداری مخلوط آب نمک  در عمق چاه می ریزیم و بعد از یک روز کامل مراحل بعدی را شروع می کنیم.

    عمق چاه را با خاک نرمی می پوشانیم این خاک می تواند خاک رس باشد. بنتونیت را با آب مخلوط کرده و آن را به عمق چاه اضافه می کنیم. صفحه را به دو عدد سیم مس جوش می دهیم که یکی از سیم ها به میله روی دکل و دیگری به شینه مکعبی و یا مستطیلی داخل ساختمان می رود. صفحه مس به صورت عمودی در داخل چاه قرار داده می شود. کناره های صفحه را با مواد تهیه شده پر می کنیم و این کار را تا بالای صفحه انجام می دهیم.

    میزان رطوبت

    اهمیت میزان رطوبت

    اگر رطوبت قابل قبولی در چاه وجود داشته باشد از قرار دادن لوله پلکیکا برای تامین رطوبت چاه خودداری می کنیم، وگرنه استفاده از لوله پلیکا پیشنهاد مناسبی است.

    مشاهده بیشتر . . .
    جدیدترین میله ارت

    بعد از اتمام مراحل، باقی مانده چاه را با خاک معمولی زمین پر می کنیم و به این ترتیب کار میله گذاری به منظور جلوگیری از برق گرفتگی را به پایان می رسانیم.

    سخن آخر…

    مجموعه عزالدین در این مقاله به مبحث اجرای میله ارت ساختمان پرداخت و تمام نکات آن را نیز موردبررسی قرار داد. امیدواریم که مطالب موجود کاربردی و مفید بوده باشد. همچنین برای خرید انواع میله های ارت میتوانید با ما در تماس باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نویسنده

    fermo

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *