محافظ جان

کلید محافظ جان دورمن اسمیت

  • کلید محافظ جان دورمن اسمیت در بازار با نام RCCB  شناخته می شود یکی از انواع کلیدهای محافظتی برق به شمار می آید. در واقع کاربرد آن محافظت از لوازم برقی و همچنین افراد در برابر نشتی جریان برق است. این کلید محافظ را می توان بر روی ریل های فلزی DIN نصب کرد که حساسیت آن به میزان 30 ملی آمپر می باشد و همچنین یکی از ایمن ترین کلیدهای محافظتی است که برای تشخیص نشتی جریان و جلوگیری از شوک و برق گرفتگی ناشی از تماس غیر مستقیم با برق صورت می گیرد. استفاده از این کلید می تواند از لازم برقی و همچنین ما در برابر نشتی جریان و برق گرفتگی حفاظت کند.

    کلید محافظ جان دورمن اسمیت
    کلید محافظ جان دورمن اسمیت

    کلید محافظ جان اسمیت نمی تواند در برابر اتصالی های کوتاه برق و یا جریان غیرعادی آن هیچ گونه واکنشی نشان دهد و یا جریان برق را قطع کند؛ از این رو نمی تواند جایگزین فیوزهای مینیاتوری و سایر فیوزها شود. در ادامه این مقاله به تمامی مشخصات کلید محافظ دورمن اسمیت خواهیم پرداخت.

    کاربرد اصلی کلید محافظ جان دورمن اسمیت
    کاربرد اصلی کلید محافظ جان دورمن اسمیت

    کاربرد اصلی کلید محافظ جان دورمن اسمیت

    این کلید محافظ جان که دارای جریان ناممی 30 آمپری است بیشتر در مدارهای 3 فاز صنعتی به کار می رود و نقش حفاظت کننده دارد. همچنین کلید محافظ می تواند از سیم کشی داخل ساختمان به عنوان قطع کنده مدار و نشتی جریان در مدار محافظت کند. این نشتی می تواند به دو صورت اتفاق بیفتد:

    1.تماس افراد با جریان برق: اگر بدن افراد با جریان برق برخورد کند، کلید محافظ جان سریعاً جریان برق کل سیستم را قطع می کند و از برق گرفتگی جلوگیری می کند.

    مشاهده بیشتر . . .
    خرید مستقیم انواع محافظ جان زیمنس + مشاوره رایگان

    2.برق در بدنه لوازم برقی: در بدنهٔ فلزی لوازم الکتریکی می تواند به دلیل اتصالی سیم ها نشتی جریان به وجود بیاید؛ مانند مایکروفر، کولر و سماور برقی که کلید دورمن اسمیت آن را تشخیص می دهد.

    محل نصب کلید محافظ
    محل نصب کلید محافظ

    محل نصب کلید محافظ

    وجود کلید محافظ جان در چهار نقطه از ساختمان ها بسیار ضروری است:

    1. وجود کلید محافظ در تابلو برق ورود می تواند از خطراتی مانند آتش سوزی جلوگیری کند.
    2. برای جلوگیری از برق گرفتگی باید تمامی سوییچ و پریزها دارای کلید محافظ باشند.

    3.پریزهایی که در مناطق مرطوب خانه مانند حمام و سرویس های بهداشتی قرار دارند باید مجهز به کلیدهای محافظ جان باشند زیرا که بدن انسان به دلیل خیس و مرطوب بودن در این مکان ها می تواند نسبت به جریان الکتریکی حساس باشد و خطر برق گرفتگی در این مکان ها بسیار زیاد است.

    همچنین توجه داشته باشید که این کلیدها باید با دقت زیاد در ابتدای هر فیدر قرار گیرند.

    تفاوت محافظ جان چهار فاز و دوفاز

    استفاده از کلیدهای محافظ جان در مصارف صنعتی و خانگی متفاوت است؛ در حقیقت برای مصارف خانگی از کلیدهای دوفاز که شامل فاز و نول می باشد و برای مصارف صنعتی از کلیدهای محافظ جان چهار فاز که شامل سه فاز و یک نول است استفاده می کنند.

    تفاوت محافظ جان چهار فاز و دوفاز
    تفاوت محافظ جان چهار فاز و دوفاز

    چگونگی عملکرد محافظ جان دورمن اسمیت

    نشتی جریان درواقع همان رخ دادن اختلاف ولتاژ بین جریان رفت وبرگشت برق در مدار است؛ که در صورت بروز نشتی جریان کلید حافظ آن را تشخیص داده و سریعاً جریان برق را در مدار قطع می کند. اما نکته مهمی که به هنگام نصب کلید محافظ جان آن باید توجه کرد این است که باید این کلید را به همراه فیوز مینیاتوری در مدار نصب کرد که در این صورت به درستی کار خود را انجام می دهد.

    مشاهده بیشتر . . .
    پرفروش ترین برند های محافظ جان در ایران

    چرا باید از کلید محافظ جان استفاده کرد؟

    امروزه به دلیل گسترش لوازم برقی، گستردگی استفاده از آن و همچنین خطرات ناشی از برق گرفتی و نشتی جریان، کلید محافظ جان و انواع فیوزها جهت محافظت از جان انسان ها و لوازم الکتریکی طراحی و به بازار عرضه شده اند. این کلیدها در واقع برای جلوگیری از آتش سوزی در مدار و برق رفتگی استفاده می شوند. همان طور که می دانید نشتی بسیار کم مانند جریان 0.5 آمپر می تواند منجر به آتش سوزی و در نتیجه به خطر انداختن جان و مال مردم شود. از این رو استفاده از محافظ جان می تواند باعث تشخیص نشتی جریان، قطع مدار و در نتیجه جلوگیری از آسیب های جدی شود.

    آیا استفاده از کلید محافظ جان در ساختمان ها ضروری و لازم است؟

    طبق ماده 13 قانون ساختمان سازی و بندهای 10،4 و 2 شیوه نامه شرکت توانیر ایران استفاده و به کارگیری کلیدهای محافظ جان به همراه فیوزها برای جلوگیری از برق گرفتگی و آتش سوزی بسیار ضروری است.

    چگونگی عملکرد محافظ جان دورمن اسمیت
    چگونگی عملکرد محافظ جان دورمن اسمیت

    بهترین برند کلید محافظ جان

    کلیدهای دورمن اسمیت دارای کیفیت بسیار عالی و قیمت بسیار مناسبی هستند، در واقع قیمت این کلید نسبت به سایر برندهای کلید محافظ جان و همچنین کیفیت عالی که دارد آن را از بقیه متمایز کرده است. از این رو استفاده از آن می توان بسیار به صرفه تر باشد.

    به طور کلی نیز کلیدهای محافظ جان در دو مدل ترکیبی و معمولی طراحی و تولید می شوند. نوع ترکیبی آن نیز در مدل تک فاز تولید و به بازار عرضه می گردد. تفاوت این دو مدل تنها در این می باشد که مدل های ترکیبی نیازی به وجود کلیدهای مینیاتوری ندارند. اما نصب کلیدهای معمولی حتماً باید به همراه فیوزهای مینیاتوری انجام شود.

    مشاهده بیشتر . . .
    آیا کلید محافظ جان بدون آرت عمل می کند؟
    آیا استفاده از کلید محافظ جان در ساختمان ها ضروری و لازم است؟
    آیا استفاده از کلید محافظ جان در ساختمان ها ضروری و لازم است؟

    قیمت محافظ جان دورمن اسمیت

    امروزه از کلیدهای محافظ جان به طور گسترده ای استفاده می شود. شرکت های گوناگونی نیز در تولید انواع آن با آمپرهای مختلف و دوفاز و چهار فاز فعالیت دارند که از نظر قیمت نیز با هم متفاوت اند.

    در واقع قیمت کلیدهای محافظ جان بسته به نوع فاز، برند، کیفیت، رنج جریان و… با هم متفاوت است. شما می توانید برای تهیه انواع محافظ جان با کیفیت و قیمتی مناسب به سایت کالای برق عزالدین مراجعه کنید.

    قیمت محافظ جان دورمن اسمیت
    قیمت محافظ جان دورمن اسمیت

    سخن پایانی

    به طور کلی می توان گفت کلیدهای محافظ جان برای حفاظت از جان مردم و همچنین لوازم برقی ساخته شده است؛ زیرا امروزه استفاده از لوازم برقی بسیار گسترش یافته که می تواند خطراتی مانند برق گرفتگی و آتش سوزی را به همراه داشته باشد. بیشتر آتش سوزی ها و برق گرفتگی ها می تواند ناشی از نشتی جریان برق در مدار باشد که باید برای تشخیص و جلوگیری از این خطرات از کلیدهای محافظ جان به همراه فیوزهای مینیاتوری استفاده کرد تا در هنگام نشتی جریان و یا اتصال بدن به برق سریعاً آن را تشخیص و برق را قطع کند. کلیدهای محافظ جان دورمن اسمیت نیز یکی از باکیفیت ترین کلیدها است که می توانید با قیمتی بسیار مناسب آن را از سایت کالای برق عزالدین به همراه انواع فیوزهای مینیاتوری خریداری کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نویسنده

    fermo

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *