لوله فلکسیبل برق
ویژگی‌های لوله فلکسیبل برق

معرفی و خرید انواع لوله فلکسیبل برق

  • معرفی و خرید انواع لوله فلکسیبل برق، لوله فلکسیبل برق یکی از لوازم پرکاربردی است که در صنایع تولیدی و ساخت و ساز از آن استفاده می‌شود. لوله فلکسیبل برق یکی از انواع این لوازم است که در انواع مختلفی موجود است. در این مقاله این محصول را بیشتر بررسی می‌کنیم تا اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنید. از شما کاربران عزیز دعوت می‌شود تا انتها همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید.

    لوله فلکسیبل برق
    لوله فلکسیبل برق

    آشنایی بیشتر با لوله فلکسیبل برق

    لوله فلکسیبل برق یکی از لوازم پرکاربرد در حوزه ساخت و ساز و صنایع تولیدی است و به عنوان محافظ سیم و کابل‌های برق از آن استفاده می‌شود. این لوله‌های خرطومی فلزی دارای روکش و با انعطاف‌پذیری بالا هستند که سیم و کابل برق از داخل آن می‌گذرد. به عبارت دیگر وظیفه اصلی این لوله پوشش و محافظت از سیم و کابل‌هایی نظیر کابل دوربین است که مانع رسیدن رطوبت، گرد و غبار به آن‌ها می‌شود. این لوله را معمولا با نام لوله شلاقی نیز معرفی می‌کنند. از آنجا که امنیت یک پروژه بسیار مهم است، در نتیجه سیم کشی برق نیز دارای اهمیت است؛ به همین دلیل این لوله‌ها که با برق سرو کار دارند، باید استانداردهای لازم را داشته باشند.

    استانداردهای مهم در ساختار لوله فلکسیبل برق

    ابعاد محصول: سایز دقیق لوله فلکسیبل برق از جمله مواردی که در سازمان استاندارد به آن بسیار توجه شده است. سایز این لوله‌ها باید به گونه‌ای باشد که سیم‌ها درون آن آزاد باشد و هم سایز با لوله نباشند. برای نمونه چنانچه سایز لوله 16 باشد قطر داخلی آن نیز باید 16 میلیمتر باشد.

    کاربری لوله فلکسیبل: از آنجا که این لوله‌ها برای موقعیت‌های خاصی تولید شده‌اند، نمی‌توان از آن‌ها در هر پروژه‌ای استفاده کرد. برای نمونه در یک فضای صنعتی نمی‌توان المان‌های استاندارد را در نظر نگرفت؛ چرا که کابل‌های برق از لوله فولادی برق و سیتی کابل نیز به عنوان پشتیبان برخوردار هستند. لازم به ذکر است موقعیت و نوع کابرد لوله با یکدیگر همخوانی داشته باشد.

    مواد اولیه: مواد اولیه‌ای که در ساخت این لوله‌ها استفاده می‌شود، بسیار مهم است. از آنجا که انعطاف‌پذیری این محصول دارای اهمیت است؛ در نتیجه نباید از آلیاژهای متفرقه در ساخت آن استفاده کرد. برای تولید لوله فلکسیبل فلزی معمولا از ورق گالوانیزه و آلومینیوم و پلاستیک استفاده می‌شود. در مورد جنس پلاستیکی، از مواد pvc که به شکل نسوز تهیه شده است، بهره می‌برند.

    انواع لوله فلکسیبل
    انواع لوله فلکسیبل

    انواع لوله فلکسیبل برق

    لوله فلکسیبل برق در انواع مختلفی موجود است که هر یک در کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مهم‌ترین این لوله‌ها به شرح ذیل هستند:

    لوله فلکسیبل روکش دار:

    این نوع دارای روکشی از جنس pvc و گاهی گالوانیزه است. از قابلیت‌های این نوع خاموش شدن خودکار است. از این لوله در کابل کشی‌هایی نظیر دوربین مدار بسته که در فضای باز و مرطوب قرار دارد، استفاده می‌شود.

    لوله خرطومی پلاستیکی:

    این مدل دارای روکش از نوع pvc مقاوم در برابر آتش و حرارت است، به‌طوری که احتمال آتش گرفتن آن ضعیف است. رنگ و ابعاد مختلف، انعطاف‌پذیری زیاد و قابلیت چرخش به تمامی جهات از ویژگی‌های دیگر این نوع لوله است.

    لوله فلکسیبل فلزی:

    این نوع لوله روکش‌دار نسوز است. از آنجا که برق رسانا است، از این لوله‌های روکش دار استفاده می‌شود تا مانع برق گرفتگی و دیگر حوادث شود. در شرایط و فضاهایی با حرارت بالا از این لوله استفاده می‌شود؛ چرا که در صورت آتش سوزی، این لوله‌ها دچار آسیب نشده و مانع آسیب رسیدن به سیم و کابل برق نیز می‌شوند.

    لوله فلکسیبل بدون روکش:

    این نوع فاقد روکش است؛ به همین دلیل از آن در فضاهای داخلی منازل و ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

    دیگر انواع لوله که بر اساس کاربردشان تقسیم بندی می‌شوند شامل موارد زیر است:

    لوله فلکسیبل تابلویی:

    این لوله که با نام‌های لوله خرطومی پلاستیکی صنعتی و لوله خرطومی نرم نیز شناخته می‌شود، معمولا در تابلوهای برق پلاستیکی که در معرض نور خورشید نیستند، استفاده می‌کنند. این لوله از پلی اتیلن خالص تولید شده است. انعطاف بالا، مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار بودن از مزیت‌های این نوع لوله است.

    لوله فلکسیبل برزنتی:

    از قدیمی‌ترین انواع لوله خرطومی است که یک لایه آلومینیوم و یک لایه برزنت مواد اولیه آن است و بین آن‌ها از پلی‌استر استفاده شده است. استحکام بالا و کششی بودن از مزایای این محصول است.

    لوله خرطومی شیاردار:

    مهم‌ترين ویژگی این لوله مقاومت در برابر دمای بالا، تحمل در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر شعله و له شدگی است. از این نوع بیشتر در حوزه مترو، قطار، موتور خودروها استفاده می‌شود.

    لوله فلکسیبل هوا:

    از این لوله در حوزه‌هایی چون صنایع پزشکی، محصولات گرمایشی و سرمایشی که نیاز به تخلیه فشار و هوا دارند، استفاده می‌شود. به عبارتی این لوله‌ها کیفیت هوا در فضای داخلی و راندمان حرارتی را ضمانت می‌کنند.

    لوله فلکسیبل ضد انفجار:

    یکی دیگر از انواع لوله فلکسیبل برق نوع ضد انفجار آن است. در کارخانه‌های تولیدی و پتروشیمی‌ها، این لوله بسیار کاربرد دارد؛ زیرا این لوله به سبب موادی که در تولید آن استفاده شده در برابر انواع فشارهای ناشی از انفجار مقاوم است.

    لوله فلکسیبل کمبی:

    مواد اولیه این لوله از آلومینیوم و پلی‌استر است. آلومینیوم در لایه بیرونی و پلی‌استر در لایه درونی آن استفاده شده است. از آنجا که مقاوم در برابر رطوبت و شعله است، در دستگاه‌های مکش و دمنده کاربرد دارد.

    ویژگی‌های لوله فلکسیبل برق
    ویژگی‌های لوله فلکسیبل برق

    ویژگی‌های لوله فلکسیبل برق

    همچون هر ابزار دیگری این محصول نیز دارای ویژگی‌های بسیاری است که نظر خریدارن را به خود جلب می‌کند. برخی از این ویژگی‌ها از این قرار است:

    تنوع در اندازه: این لوله‌ها در سایزهای متنوعی روانه بازار می‌شوند که دست مشتری را برای انتخاب باز می‌کند. مشتری باتوجه به سیم و کابل‌هایی که در ساخت و ساز و صنعت خود استفاده می‌کند، می‌تواند سایز مناسب لوله فلکسی را انتخاب و خرید نماید. این لوله‌ها در سایزهای 4، 6، 11، 13، 16، 21، 25 و … تولید و به بازار عرضه می‌گردد.

    انعطاف‌پذیری بالا: این لوله‌های از انعطاف خوبی برخوردار هستند، به طوری که راحت می‌توان مسیر لوله را تغییر داد. برای نمونه باتوجه به محل قرار گرفتن جعبه تقسیم و … می‌توان به لوله انحنا داده یا مسیر آن را تغییر داد.

    فاقد ضایعات: از آنجا که به راحتی می‌توان این لوله را در سایز مورد نظر برش داد، در نتیجه پسماند و ضایعات نیز ندارد.

    امکان نصب و تعویض ساده و آسان: از دیگر ویژگی‌های این محصول در زمان خرابی کابل و سیم است. به این صورت که به راحتی می‌توان سیم و کابل آسیب دیده را از لوله بیرون کشیده و تعویض کرد.

    از دیگر مزیت‌های لوله خرطومی وزن کم، مقاومت در برابر آفتاب و رطوبت و دوام و طول عمر زیاد آن است.

    کاربرد لوله فلکسیبل برق
    کاربرد لوله فلکسیبل برق

    کاربرد لوله فلکسیبل برق

    مهم‌ترین کاربرد لوله فلکسیبل برق حفاظت از سیم و کابل‌های برق است. این لوله منعطف بوده و زمانی که دستگاهی دارای ارتعاش باشد‌، لرزش سیستم را جذب کرده و باعث می‌شود دیرتر دچار شکستگی شود. دیگر آن که در ساختمان‌سازی نیز برای محافظت از سیم‌های برق از لوله خرطومی استفاده می‌شود تا سیم‌ها را در برابر عواملی چون ضربه مقاوم کند. از جمله کاربردهای دیگر این محصول می‌توان به استفاده در سیستم روشنایی، فیبر نوری، سقف کاذب و …  اشاره کرد.

    خرید لوله فلکسیبل

    سایز، طول، ابعاد، جنس، مواد اولیه به کاربرده شده در تولید لوله، از جمله موارد مهمی است که در زمان خرید لوله فلکسیبل برق باید به آن توجه داشت. به طور کلی باید لوله از کیفیت لازم برخوردار باشد، چون در غیر اینصورت نمی‌تواند در برابر عوامل بیرونی نظیر باران، گرد و غبار و … مقاومت لازم را داشته باشد. در نتیجه از ناحیه کابل و سیم‌های عبور کرده از داخل این لوله‌ها نیز دچار آسیب می‌شوند.

    سخن پایانی

    لوله فلکسیل برق از لوازم پرکاربردی است که برای محافظت از کابل‌های برق و سیم استفاده می‌شود، این پوشش جلوی ورود گرد و غبار و رطوبت را به سیم و کابل می‌گیرد. این وسیله در انواع مختلفی موجود است و در ساخت آن به استانداردها بسیار اهمیت داده شده است. این محصول در اندازه‌های متنوع و با انعطاف‌پذیری بالا موجود است. از این وسیله در سقف کاذب، فیبر نوری و … نیز استفاده می‌شود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نویسنده

    noori

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *