فیوز مینیاتوری

انواع فیوز مینیاتوری تک فاز

  • از فیوزهای مینیاتوری به عنوان فیوز محافظ جان نیز می توان یاد کرد که از لوازم مهم و کاربردی در صنعت الکتریکی است و اغلب در سیم کشی ساختمان مورداستفاده قرار می گیرد. حساسیت کلید محافظ جان در برابر جریانات اضافی بسیار بالاست و در صورت احساس چنین اتفاقاتی به طور صحیح وارد عمل شده و مدار را قطع می نماید. به عنوان مثال؛ اگر جریان اضافی از فیوز بگذرد، به منظور بالابردن امنیت، اتصالات کوتاه را قطع کرده و در نهایت از آسیب و صدمه به اجزای دیگر مدار جلوگیری می کند. ما در این مقاله درنظر داریم تا در مورد انواع فیوز مینیاتوری تک فاز صحبت کنیم و موارد کاربرد آن را به طور مفصل موردبررسی قرار دهیم، پس برای آگاهی بیشتر با ما همراه باشید.

    انواع فیوز مینیاتوری
    انواع فیوز مینیاتوری تک فاز

     

     انوع فیوزهای مینیاتوری تک فاز

    بسیاری از فیوزهای مینیاتوری برحسب نوع خود، به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. فیوزهای مینیاتوری از 1 تا 63 آمپر وجود دارند که در انواع یا به اصطلاح تیپ های مختلف از B تا Z  موجود هستند که هر یک کاربرد و مشخصات مربوط به خود را دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت،

    فیوزهای مینیاتوری تک فاز B:

    از این نوع فیوز برای مدارهای مورداستفاده در منازل استفاده می شود و در ساخت و سارهای صنعتی نباید از این نوع فیوز استفاده کرد. جریان این نوع فیوزها در حدود 3 تا 5 آمپر است. اگر جریان شما در هنگام استفاده از این نوع فیوزها بیشتر از مقادیر ذکر شده باشد، فیوز مینیاتوری، جریان برق را قطع کرده و از به وجود آمدن حادثه های مختلف پیشگیری می نماید.

    مشاهده بیشتر . . .
    مینیاتوری های 2 پل گاسیا

     

    فیوزهای مینیاتوری نوع C:

    بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که این فیوز برای مصارف خانگی کاربرد ندارد و در مراکز صنعتی از آن استفاده های زیادی خواهد شد. البته اگر لوازم مختلفی مانند کولر گازی دارید که آمپر بسیار زیادی را تحمل  می کند برای جلوگیری از پرش های مکرر از نوع C  فیوز استفاده کنید. بیشترین جریان موجود در این فیوز 5 تا 10 آمپر است و در صورت مشاهده مقادیر بیش از این فعالیت خود را به درستی انجام می دهد.

    فیوزهای مینیاتوری نوع D:

    در برخی از کارخانه ها صنعتی، توان بسیار بالایی مدنظر است که فیوز C  جوابگوی آن نیست و حتی ممکن است که با حدس اشتباه خود در خصوص قطع جریان برقی معمولی مختص به کارخانه، وضعیت را دچار چالش نماید پس در این شرایط، استفاده از یک فیوز مناسب با عنوان D  بهترین کار است. این نوع فیوز، اغلب برای دستگاه های اشعه و ترانسفورماتورها مصرف کاربردی و عالی دارد. جریان موجود در این فیوز در حدود 10 تا 20 آمپر است.

    فیوزهای مینیاتوری اشنایدر
    فیوزهای مینیاتوری اشنایدر

    فیوز مینیاتوری نوع K:

    کاربرد کلید K  نیز بیشتر برای ترانسفورماتورها و موتورهای صنعتی است. اگر از لوازم باارزش در کارخانه و مراکز صنعتی استفاده می کنید، پیشنهاد می شود از این فیوز مینیاتوری بهره مند شوید. جریان مورد قبول در این کلید، همانند نوع  D و  C  است.

    فیوز مینیاتوری تک فاز نوع Z:

    به این نوع فیوزها، کلیدهای فوق العاده سریع گفته می شود که کارایی بسیار زیادی نیز دارند و عملکرد بسیار سریع تری نسبت به انواع دیگر کلیدها دارند. البته حساسیت فیوزهای نوع Z  نسبت به اتصال کم و کوتاه و اضافه بار کمتر از انوع قبلی است.، البته با توجه به عملکرد سریع و کارایی بالای این فیوزها، قیمت بالاتری هم به خود اختصاص داده اند.

    مشاهده بیشتر . . .
    انواع فیوزهای مینیاتوری

    نکاتی که در هنگام استفاده از انواع فیوز مینیاتوری باید به آن دقت کرد

    در زمان نصب فیوز مینیاتوری، قسمت پایینی فیوز را به سمت پایین فشار دهید و زمانی که فیوز در مکان مناسب خود قرار گرفت، سیم را به داخل فشار دهید.

    در زمان وصل فیوز به این نکته نهایت دقت را داشته باشید که به هیچ وجه، خطوط زیادی را به یک فیوز وصل نکنید که افزایش جریان را در پی دارد و مکرر به قطع جریان برق می انجامد. اتصال یک تا نهایت دو خط کافی است.

    زمانی که سیم را روی کلید می بندید از بسته بودن پیچ مطمعن شوید. سیم متصل نشده ممکن است خطرات آتش سوزی به همراه داشته باشد.

    فیوز مختص به خط خود را در نظر بگیرید چراکه؛ در صورت انتخاب اشتباه، محافظت به طور ناقص خواهد بود.

    انواع مختلف فیوزهای مینیاتوری تک فاز
    انواع مختلف فیوزهای مینیاتوری تک فاز

     

    انواع فیوز مینیاتوری تک فاز مناسب برای هر خط

    فیوز 10 آمپر:

    این فیوز برای خطوطی که سطح مقطعی آن ها، در حدود 1.5 است، بهترین انتخاب می باشد. البته این نوع فیوز برای مقاطع روشنایی مورداستفاده است.

    فیوز مینیاتوری 16 آمپر:

    پریزهای برق معمولا از این نوع فیوز استفاده می کنند. مقطع سیم در آن ها در حدود 2.5 است.

    فیوز مینیاتوری 25 آمپر:

    نمره 4 در این فیوزها مطرح است. و برق های ورودی ساختمان از این نوع فیوزها استفاده زیادی می کنند. خط های روشنایی و پریزهای برق نمی توانند از این نوع فیوز استفاده کنند چراکه؛ محافظت چندانی از آن ها نمی کند.

    فیوز 32 آمپر:

    سیم مورداستفاده برای این سطح مقطع در حدود 6 میلی متر است. در لوازم برقی که مصرف زیادی دارند از این نوع فیوز استفاده می شود. کولرهای گازی پرمصرف نمونه هایی از این وسایل است. در مصارف خانگی نباید از این مورد استفاده کرد و کاربرد صنعتی آن بیشتر مدنظر است.

    مشاهده بیشتر . . .
    تفاوت کلید اتوماتیک و مینیاتوری
    عملکرد فیوزهای مینیاتوری
    عملکرد فیوزهای مینیاتوری

     

    تقسیم فیوزهای مینیاتوری تک فاز بر اساس عملکرد

    البته فیوزهای مینیاتوری از نظر کارکرد به دو نوع سریع و کند تقسیم بندی می شوند،

    انواع فیوزهای مینیاتوری تک فاز کند:

    این کلیدها واکنش و عکس العمل بسیار آرام در هنگام عبور جریان برق از خود نشان می دهند و برای قطع برق، زمان بیشتری نیاز دارند. البته عکس العمل آن ها برای جریان های اتصالی کوتاه، بسیار لحظه ای می باشد.

    فیوزهای مینیاتوری سریع:

    این کلیدها، در سریع ترین زمان ممکن، نسبت به قطع برق عمل می کنند. البته میزان و مصرف روشنایی این کلیدها بیشتر است.

     

    شرکت های هیوندای، فانال، پارس، هیمل، چانت، زیمنس و پارس شعاع برترین تولیدکنندگان این فیوزها هستند که در زمان خرید به مواردی مانند، تجهیزات جانبی مختلف، میزان پل های فیوز، ولتاژ و جریان مشخص و در نهایت برند اصل و کیفیت بالای آن دقت و توجه کافی داشت.

    فیوز مینیاتوری
    فیوز مینیاتوری

     

    کلام آخر

    مجموعه عزالدین در این مقاله به معرفی انواع فیوز مینیاتوری پرداخت و تایپ های متفاوت آن را نیز مورد بررسی قرار داد. اگر در زمان خرید انواع فیوز مینیاتوری به نوع و کاربرد هریک، توجه کافی داشته باشید، می توانید بهترین بهره وری و کاربرد را از فیوز موردنظر دریافت نمایید. امید است مطالب موجود در این مقاله موردتوجه قرار گرفته باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نویسنده

    fermo

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *