سیم وکابل ساختمانی

خرید سیم برق ساختمان

  • اصلی ترین تجهیزات برقی برای ساختمان ها سیم و کابل های برق می باشند که در حقیقت پایه و اساس ساختمان سازی هستند.  سیم های به کاررفته در ساختمان مسیری برای عبور جریان برق فراهم می سازند؛ ازاین رو باید هنگام نصب و استفاده از آنها دقت بسیاری شود تا از آسیب دیدن افراد و سایر لوازم برقی جلوگیری شود. عایق های سیم وظیفهٔ جلوگیری از برق گرفتگی، آتش سوزی و همچنین حفاظت از مغزی یا هادی سیم و کابل ها را برعهده دارند. برای اینکه تمامی انشباعات سیم به درستی کشید و مسیرهای عبور سیم مشخص شود، سیم کشی باید در همان مرحله اول ساختمان سازی انجام شود. همچنین جنس عایق ها که تمامی سیم ها را می پوشاند می تواند از جنش شیلدر، اسکرین، آرمور باشد که هرکدام برای مکان های متفاوتی مناسب هستند.

    کابل و سیم های برق دارای سطح مقطع های متفاوتی هستند که اندازهٔ آن در کنار هر سیم نوشته می شود. در حقیقت عددی که روی هر سیم برق نوشته شده است نشان دهنده قطر سیم می باشد. به عنوان مثال اگر روی کابلی عدد 2 نوشته شده باشد به این معنی است که سیم دارای قطر 2 میلی متری است. در ادامه این مقاله با انواع مختلف کابل و سیم برق ساختمان بیشتر آشنا خواهیم شد.

    خرید سیم برق ساختمان
    خرید سیم برق ساختمان

    انواع سیم برق ساختمان

    برای ارتباط بین دستگاه های مختلف و همچنین انتقال جریان الکتریکی در هر مکانی باید از سیم برق مناسب استفاده شود. هادی برق فلز رسانایی است که انتقال الکتریسیته را برعهده دارد و اصلی ترین بخش سیم را تشکیل می دهد. هادی برق می تواند از جنس های مختلفی مانند آلومینیوم، مس، مس یا آلومینیوم قلع اندود باشد. همچنین برای جلوگیری از آسیب دیدن هادی و نشتی جریان برق روی هادی توسط عایق، زره فلزی، حفاظ و یا روکش پوشیده می شود.

    مشاهده بیشتر . . .
    خرید انواع کابل برق

    سیم های برق نیز بر همین اساس یعنی نوع هادی سیم دسته بندی می شوند. انواع سیم های برق ساختمان شامل سیم افشان، سیم مفتولی و سیم نیمه افشان است.

    سیم های مفتولی

    سیم های مفتولی زمانی کاربرد دارند که سیم کشی که می خواهید انجام دهید ثابت بوده و نیازی به انعطاف و پیچ خوردگی زیاد سیم نداشته باشد. همچنین بیشتر از سیم های مفتولی در صنعت و جاهایی که نیاز به ولتاژ بالاتر و اتصالات سنگین یا فاصله های طولانی است استفاده می کنند. علاوه بر این سیم مفتولی در ساختمان های بزرگ نیز برای انتقال نیرو یا انتقال انرژی الکتریکی نیز استفاده می شود. سیم های مفتولی مقاومت زیادی در برابر تنش های مکانیکی دارند به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در خارج از ساختمان می باشند.

    همچنین اگر از تابلو و توزیع کننده ها در سیم کشی ساختمان بهره می برید می توانید از سیم های مفتولی در داخل تابلو ها، لوله ها و در زیر گچ نیز استفاده کنید.

    انواع سیم برق ساختمان
    انواع سیم برق ساختمان

    انواع سیم های مفتولی

    سیم های مفتولی باتوجه به استانداردهای ملی و جهانی در انواع گریدهای مختلف ساخته می شوند:

    1. گرید 2S
    2. گرید G 2S
    3. گرید CG 3
    4. گرید1006SAE
    5. گرید 1008SA
    6. گرید RST37
    7. گرید SM2O

    سیم های ذکر شده به طورکلی باتوجه به ترکیباتی مانند کربن، فسفر، گوگرد، سیلیسیوم و غیره با هم متفاوت اند. همچنین در بازار انواع دیگری از سیم های مفتولی مانند سیم مفتولی سیاه، سیم مفتولی از نوع استیل، برنجی، گالوانیزه، نازک و ضخیم نیز موجود می باشد.

    سیم برق افشان

    از تفاوت های اصلی سیم های افشان با سیم های مفتولی می توان به کاربرد آنها اشاره کرد. در واقع سیم های افشان بیشتر در فضاهای داخلی مانند بردها، دستگاه های الکترونیکی و همچنین در منازل مسکونی و تجاری با ولتاژ پایین کاربرد دارند. علاوه بر این نوع سیم ها برخلاف سیم های مفتولی دارای انعطاف زیادی هستند و به راحتی و بدون هیچ محدودیتی می توان آن را دور هر چیزی پیچید. ازاین رو از سیم های فشان در سیستم های روشنایی و وسایل برقی استفاده می شود.

    مشاهده بیشتر . . .
    خرید سیم کیسه ای

    انواع سیم برق افشان

    سیم های افشان باتوجه به هادی که در ساخت آنها به کار می رود به دسته های زیر تقسیم می شوند:

    1. مسی
    2. آلومینیوم با پوشش مسی
    3. آلومینیومی

    بر اساس میزان ولتاژ سیم های افشان به دودسته زیر تقسیم می شوند:

    1. سیم افشان با ولتاژ 300 تا 500 ولت
    2. سیم افشان با ولتاژ 450 تا 750 ولت

    سیم برق نیمه افشان

    ساختمان این نوع سیم ها چیزی ما بین سیم های مفتولی و سیم های افشان است؛ یعنی تعداد رشته های سیم از افشان کمتر و کاربرد آن بیشتر شبیه به سیم های مفتولی می باشد. در حقیقت تنها در مواردی که به سیم های مفتولی با انعطاف بیشتری نیاز است از این نوع سیم استفاده می کنند.

    نام اختصاری سیم برق ساختمان
    نام اختصاری سیم برق ساختمان

    نام اختصاری سیم برق ساختمان

    در اغلب منابع سیم های برق را با نام اختصاری بیان می کنند؛ ازاین رو باید با این نام ها آشنا شوید. به طور معمول جنس عایق، هادی و نوع کاربرد سیم برق با حروفی مشخص روی روکش خارجی سیم ها نوشته می شود و هر حرف معنای خاصی را انتقال می دهد. در ادامه این مطلب کاربرد هر سیم باتوجه به نام اختصاری آن را توضیح می دهیم. در واقع این نام ها بیشتر در نقشه های برقی سیم کشی ساختمان کاربرد دارند.

    سیم NYA

    این نام به معنی سیم مسی تک لایه نرم با روکشی پلاستیکی است که در رنگ های زرد، سبز، آبی، قهوه ای و سیاه می باشد. همچنین سیم هایی NYA برای نصب ثابت در محل های خشک و در داخل لوله های فولادی و پی وی سی استفاده می شوند.

    مشاهده بیشتر . . .
    خرید مستقیم سیم وکابل ساختمانی

    سیم Y

    این نوع سیم با مواد پی وی سی روکش شده است که اغلب در داخل لوله های پی وی سی و فولادی برای زنگ تلفن و سایر دستگاه های علامت دهنده استفاده می شود.

    خرید سیم برق ساختمان مستقیم از تولیدکننده
    خرید سیم برق ساختمان مستقیم از تولیدکننده

    سیم NYM

    سیم هایی مسی تک لایه با روکشی از جنس پی وی سی هستند که در مقابل رطوبت بسیار مقاوم می باشند. رنگ کلاف آنها نیز خاکستری، سیاه یا سفید است و همچنین رنگ رو کش سیم های داخلی، آبی، قهوه ای و سیاه است. محل نصب ین سیم ها نیز در جاهای خشک، مرطوب و یا زیر گچ است.

    سیم NYAF

    سیم افشان که در آن رشته های سیم مسی با روکش پلاستیکی به رنگ زرد، سبز، آبی، سیاه و قهوه ای به کار رفته است. استفاده از این نوع سیم در جاهای مرطوب مجاز نیست و در محیط های خشک و بدون حرکت کاربرد دارد.

    نتیجه گیری

    به طورکلی در سیم کشی های ساختمان از سه نوع سیم مفتولی، افشان و نیمه افشان استفاده می شود که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. کالای برق عزالدین یکی از بهترین سایت های فروشگاهی تجهیزات برقی می باشد که می توانید انواع سیم های برق ساختمان مانند مفتولی، افشان و نیمه افشان را با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب خریداری کنید. ثبت سفارش از طریق اینترنت کار را برای شما بسیار آسان کرده است و شما در هر کجای ایران که باشید می توانید سفارش خود را با اطمینان انجام دهید و محصول موردنظر را درب منزل تحویل بگیرید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نویسنده

    fermo

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *