دسته‌بندی نشده

بهترین فیوز برای خانه

  • در زمان سیم کشی ساختمان باید تمامی موارد ایمنی رعایت شوند استفاده از فیوزهای مناسب نیز برای جلوگیری از آتش سوزی و برق گرفتی که در اثر اتصال های کوتاه و شدت جریان برق رخ می دهد بسیار ضروری است. از این رو باید بهترین فیوز را مطابق با مکان مورد نظر انتخاب کنید. در ادامه این مقاله به روش های انتخاب بهترین فیوز برای خانه می پردازیم سعی می کنیم مناسب ترین فیوز را بسته به نیاز به شما معرفی کنیم.

    انواع فیوز برای خانه

    قبل از انتخاب فیوز باید با انواع آن آشنا شوید و سپس روش های انتخاب آن را به کار بگیرید. فیوزهای ساختمان را می توان از نظر پارامترهای مختلف مانند سرعت عملکرد و شکل آنها به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

    فیوزها از لحاظ سرعت عملکرد:

    از نظر سرعت کارکرد، فیوزها به دودسته تندکار و کندکار تقسیم می شوند.

    کندکار

    در واقع نوع کند کر آن در برابر عبور جریان برق واکنش ملایم تری از خود نشان می دهد. به زبان ساده تر این نوع فیوز در هنگام مواجه شدن با جریان الکتریکی بالا دیرتر سیستم برق را قطع می کند و عملکرد آنی و لحظه ای دارند. همچنین علامت فیوزهای کندکار G  می باشد.

    تندکار

    علامت فیوزهای تند کار F می باشد. این نوع فیوزها در زمان کمتری نسبت به شدت جریان برق واکنش نشان داده و برق را قطع می کنند از این رو در مصارف روشنایی ساختمان استفاده می شوند.

    بهترین فیوز برای خانه
    بهترین فیوز برای خانه

    فیوزهای از نظر ساختار

    فیوزها با توجه به ساختارشان در مدل های زیر تولید می شوند:

    مشاهده بیشتر . . .
    آشنایی کامل با کلید جریان نشتی + مزیت ها

    فیوز فشنگی یا ذوب شونده

    در این نوع فیوزها از قطعهٔ حرارتی استفاده می کنند و وقتی میزان جریان عبوری از مدار از حد مجاز عبور کند این قطعه ذوب شده و باعث قطع شده برق می شود. فیوز فشنگی از کلاهک، پولکی و پایه تشکیل شده است که در هنگام عملکرد و قطع جریان قسمت پولکی می افتد. در این صورت نیز باید فیوز تعویض شود. ای نوع فیوز در مصارف خانگی کاربرد دارد.

    فیوزهای کاردی یا تیغه ای

    برای حفاظت از دستگاه های الکتریکی اغلب از فیوزهای تیغه ای استفاده می شود. از مزیت های خوب این فیوز می توان به سرعت عملکرد بالا، قطع کردن برق در کسری از ثانیه، قابلیت تعویض آسان و سریع و همچنین قیمت مناسب جهت خرید اشاره کرد.

    فیوز مینیاتوری

    فیوزهای مینیاتوری از مدل های پرکاربرد فیوزها می باشند که در مصارف خانگی و ساختمان ها به کار می روند. این نوع فیوز حفاظت عالی در برابر شدت جریان برق بالا و همچنین اتصال های کوتاه برق دارد که در انواع مختلفی نیز تولید بو در بازار به فروش می رشد.

    فیوز مینیاتوری
    فیوز مینیاتوری

    روش انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان

    بعد از آشنا شدن با انواع فیوز نوبت به انتخاب گزینه متناسب با مکان مورد نظر می رسد. برای انتخاب صحیح فیوز باید تمامی پارامترهای زیر را در نظر بگیرید:

    1. سنجش میزان جریان نرمال در مدار

    در مرحله اول برای انتخاب صحیح آمپراژ فیوز خانه ابتدا باید مقدار حداکثری جریان عبوری برق را در دمای 25 درجه سانتی گراد اندازه گیری کنیم. پس از مشخص شدن مقدار جریان عبوری از مدار باید فیوزی را انتخاب کنیم که حداقل 135% ظریفت بیشتری نسبت به عبور جریان داشته باشد. به طور مثال اگر جریان عبوری 10 آمپر باشد باید فیوزی انتخاب کنید که ظریفت آن 15 آمپر باشد.

    مشاهده بیشتر . . .
    نمایندگی کنتاکتور هیوندای

    2. مقدار ولتاژ در مدار چقدر است؟

    یکی از مهم ترین نکات که هنگام انتخاب فیوز باید به آن دقت کنید این است که میزان ولتاژ فیوز باید بیشتر از ولتاژ مدار مورد نظر باشد.

    3. مدار AC یا Dc است؟

    مدار برق خانگی همان AC  می باشد و برقDC  در تجهیزات الکترونیکی و همچنین موتورهای برق به کار می رود. در برق AC  نوسانات ولتاژ که دائماً در جریان است به سریع عمل کردن فیوز کمک می کند.

    در جریان برق DC  این موضوع متفاوت می باشد. زیرا که؛ نوسانات جریان به ندرت و خیلی کم اتفاق می افتد و عملکرد فیوز سخت تر است. به همین جهت برای جریان Dc  فیوزهای مینیاتوری ویژه ای طراحی شده است که نمی توان از آن برای مصارف خانگی استفاده کرد.

    4. میزان جریان اتصال کوتاه در مدار چقدر است؟

    برای اینکه فیوز در زمان اتصال های کوتاه و شدت جریان برق بهتر عمل کند باید بدانیم در زمان اتصال های کوتاه در مدار چه میزان جریان تولید می شود. توجه داشته باشید که اندازه گیری این جریان ها باید توسط مهندسین و متخصصین برق انجام شود؛ اما قانون کلی نیز برای آن وجود دارد:

    روش انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان
    روش انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان

    برای اینکه از منفجر شدن فیوز و ایجاد خسارت و آسیب های سنگین جلوگیری کنید؛ آمپراژ فیوزی که انتخاب می کنید باید بیشتر از میزان جریان تولیدی در مدار در زمان اتصال کوتاه باشد.

    نتیجه گیری

    به طور کلی انتخاب فیوز مناسب برای خانه بستگی به پارامترهایی دارد که در قسمت فوق ذکر شد. شما می توانید پس از مطالعه این مقاله فیوز مناسب را از سایت کالای برق عزالدین تهیه کنید. در واقع این سایت فروشگاهی عرضه کننده انواع فیوز متناسب با نیاز شما می باشد. تمامی محصولات نیز با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب در دسترس شما عزیزان قرار می گیرد. پس با اطمینان کامل خرید کنید.

    مشاهده بیشتر . . .
    بهترین فیوز برای خانه

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نویسنده

    fermo

    دیدگاه (1)

    1. نحوه انتخاب فیوز مناسب برای ساختمان - کالای برق عزالدین
      1402-11-17

      […] بیشتر بخوانید: بهترین فیوز برای خانه […]

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *