تابلو برق
برق کاران خانگی و صنعتی

طراحی تابلو برق

  • طراحی تابلو برق یکی از مهم ترین اقدامات در جهت ساخت محصولی باکیفیت و ایمن است. از آن جایی که تابلو برق نقش بسیار مهمی در تمام پروژه های صنعتی، عمرانی، نفت، گاز و مسکونی دارد، اولویت اول هر طراحی تابلو برق باید ایمنی کاربر باشد. همچنین استفاده از این دستگاه برای مدیریت ایمن ولتاژها و جریان های بزرگ مقیاس هم ضروری است. برای اطمینان از عملکرد و قابلیت های سیستم باید در حین طراحی، از قطعات مناسب در جای صحیح استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تابلو برق، در ادامه نیز با ما همراه باشید.

    طراحی تابلو برق
    طراحی تابلو برق

    کاربرد تابلو برق

    تابلو برق در واقع یک محفظه فلزی یا غیر فلزی برای قرارگیری تجهیزات الکتریکی بوده که در بسیاری از پروژه های کارخانه ها، سازمان ها، کارگاه های صنعتی و مجتمع ها کاربرد اساسی دارد. وظیفه تابلو برق ها جلوگیری از انتقال شوک های الکتریکی به کاربران، محافظت تجهیزات و وسایل داخل تابلوی در برابر عامل محیطی مختلف مانند برف، باد و باران، اصلاح ضریب توان، توزیع مساوی و مناسب توان در مدار های مصرف  کننده است.

    انواع تابلو برق

    تابلو برق دارای انواع و مدل های مختلقی بوده که بر اساس نیازتان می توانید از آن ها بهره بگیرید. در این بخش از مقاله به معرفی انواع آن پرداخته ایم تا به سادگی اقدام به انتخاب کنید.

    1. تابلو برق کنترلی

    اگر قرار بر کنترل دستگاه های صنعتی باشد، باید سراغ انواع کنترل کننده های PLC و تابلو برق های کنترلی بروید. تابلو برق کنترلی به طور هوشمندانه بوده و با کمک آن می توانید خیلی راحت، بر روی دستگاه های صنعتی نظارت داشته باشید.

    1. تابلو برق فرمان
    مشاهده بیشتر . . .
    معرفی انواع تابلو برق صنعتی

    تابلوهای فرمان معمولاً به صورت سه فاز طراحی می شوند و برای کنترل و نظارت دستگاه هایی مانند موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع تابلو برق مزایای زیادی دارد و می تواند برای مدت طولانی، کار کند.

    1. تابلو برق خانگی

    برای نظارت و مدیریت جریان برق ورودی به ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری از تابلو برق های خانگی استفاده می کنند. طراحی اغلب تابلو برق های خانگی هم به صورت پیش فرض و آن بورد انجام می شود.

    1. تابلو برق بانک خازنی

    گاهی اوقات در واحدهای صنعتی شرایطی به وجود می آید که به تقویت بار الکتریکی نیاز است. در این شرایط با استفاده از تابلوهای بانک خازنی در واحدهای صنعتی، می توان ضریب توان را اصلاح کرد.

    1. تابلو برق توزیع صنعتی

    برای توزیع جریان در واحدهای صنعتی می توان از تابلو برق های توزیع صنعتی بهره گرفت. این تابلو برق، طراحی منحصر به فردی دارد و بسیار پرکاربرد است.

    انواع تابلو برق
    انواع تابلو برق

    بیشتر بخوانید: آشنایی با نحوه عمکرد و وظیفه بی متال در تابلو برق


     

    اصول طراحی تابلو برق

    دقت داشته باشید برای طراحی تابلو برق به صورت اصولی و همچنین طراحی تمامی تاسیسات الکتریکی، باید مراحل مشخصی را انجام دهید تا طرح شما تاییدیه های لازم را دریافت کند و برای اجرای یک پروژه مورد استفاده قرار بگیرد. در زیر مراحلی ذکر شده است که شما را در مسیر اصولی و درست جهت طراحی تابلو برق قرار می دهد. این مراحل باید به ترتیب انجام شوند، بنابراین تا حد امکان از انجام کارهای خودسرانه بپرهیزید.

    • بررسی و اطمینان از عملکرد و هماهنگی حفاظت ها در طراحی تابلو برق را اول از هر چیزی انجام دهید.
    • بعد از بررسی عملکرد درست حفاظت ها باید از هماهنگی حفاظت ها در طراحی تابلو برق نیز مطمئن شوید. برای مثال باید حفاظت مد نظر با کلیدهای مورد استفاده در تابلو برق تناسب داشته باشد.
    • مرحله بعد نوبت به تحلیل و تجزیه بار در طراحی تابلو برق است. برای تجزیه و تحلیل بار در طراحی تابلو برق ابتدا باید توان مورد نیاز و محل قرارگیری بارها را مشخص نمایید و سپس تابلوهای تقسیم را برای محاسبه طول مسیر رسانا بررسی کنید. در آخر توان مصرفی کل را با شاخص هایی مانند ضریب هم زمانی و ضریب دیماند در مصرف کننده های دیماندی، برای ساخت و طراحی تابلو برق مورد ارزیابی قرار دهید.
    • برای تعیین سایز هادی ها در طراحی تابلو برق، بار هادی و سطح مقطع هادی را مشخص کنید. تمام اطلاعات مورد نظر با توجه به نوع هادی مصرفی، در طراحی تابلو برق مشخص خواهند شد. برای مثال هادی از چه نوع سیمی بوده یا ساختار و تعداد رشته های آن به چه صورت است.
    مشاهده بیشتر . . .
    راهنمای خرید تابلو برق

    انتخاب تجهیزات جانبی در طراحی تابلو برق

    همیشه لازم است از تجهیزات جانبی در کنار تجهیزات اصلی استفاده کنید تا کار بدون نقصی، داشته باشید. در طراحی تابلو برق ها نیز باید فضایی مناسب برای تجهیزات جانبی در نظر بگیرید زیرا بسیاری از این تجهیزات جانبی مانند سیستم های برق اضطراری اهمیتی برابر با تجهیزات اصلی تابلو برق دارند. همچنین برای تهیه تجهیزات جانبی باید همچون خرید تجهیزات اصلی، استانداردهای ملی و شرکت توزیع منطقه را در نظر گرفت و از فروشندگان معتبر و دارای خدمات پس از فروش، تجهیزات مورد نظر را تهیه کرد.

    انتخاب تجهیزات جانبی در <yoastmark class=


    بیشتر بخوانید: وظیفه و نحوه عملکرد کنتاکتور در تابلو برق


     

    نکات مهم در طراحی تابلو برق

    در طراحی تابلو برق نکات مهمی وجود دارد که این نکات به شما در بهینه استفاده از تابلو برق کمک خواهند کرد. همچنین رعایت این نکات، تعمیر و نگه داری تابلو برق را آسان تر می کند.

    • طراح و سازنده تابلو برق باید از تکنولوژی های به روز در طراحی تابلو برق استفاده کند تا هزینه ها کاهش پیدا کنند و بهره برداری از سیستم را بالا ببرد.
    • در طراحی تابلو برق اول باید امر نیاز سنجی درستی توسط طراح صورت بگیرد تا بتواند تمام موارد مورد نظر مشتری را بر روی طراحی تابلو برق پیاده سازی کند.
    • اگر برای طراحی تابلو تخصص کافی ندارید، حتما از افراد مجرب کمک بگیرید.
    • به ایمنی اپراتورها و افرادی که در آن جا مشغول به کار هستند، توجه کنید و تمامی ایمنی های لازم را برای آن ها فراهم نمایید.
    • در طراحی تابلو برق ارتباطات زیادی بین تابلو و بقیه تجهیزات وجود دارد. به همین دلیل باید دید طراح به صورت کلی باشد و تابلو را قسمتی از یک سیستم بزرگ تر ببیند و در طراحی تابلو برق صرفا به طراحی مدار اکتفا نکند.
    • باید طراحی تابلو برق را طوری انجام دهید که حمل و جابه جایی آن اصلا سخت نباشد. یعنی این امکان وجود داشته باشد که تابلو برق از درب ورودی به راحتی داخل پست انتقال داده شود.
    • برای طراحی تابلو برق باید زمان تعمیر و نگه داری آن را با طراحی بهینه فضای تابلو برق و انتخاب تجهیزات استاندارد به حداقل برسانید.
    مشاهده بیشتر . . .
    راهنمای تجهیز تابلو برق
    کلام آخر

    در این مقاله با کاربرد، انواع تابلو برق آشنا شدید. بنابراین اگر قصد خرید تابلو برق را دارید، مهم است که به نیازهای کاربری خود توجه کنید و تابلو برقی را انتخاب نمایید که مناسب با نیازتان باشد. همچنین می توانید برای سفارش تجهیزات مورد نیازتان، از محصولات سایت کالای برق عزالدین با کیفیتی استثنایی بهره بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نویسنده

    noori

    ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *